یادداشتهای قاسم بهرامیان

یادداشتهای قاسم بهرامیان
دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

راه ارتباطی در پیام رسانها

صفحه و کانال در پیام رسانها

صفحه در اینستاگرام

صفحه در اینستاگرام

آخرین نظرات
  • ۱۹ بهمن ۹۸، ۰۹:۲۳ - علی اصغر
    سلام
پیوندها
بایگانی

این مطلب در سایت خبری-تحلیلی خبرنو


قبلا در یادداشتی نوشته بودم که اصلی‌ترین عامل رای آوردن روحانی «ایجاد تقابل با وضعیت فعلی در عرصه سیاست داخلی و خارجی» بود، اما معتقدم آنها که با یک تحلیل یک عاملی «آری به روحانی» را «نه به احمدی‌نژاد»  می‌دانند و از عوامل دیگر غافل می شوند خطای در تحلیل دارند، زیرا چند عامل دیگر هم وجود داشت که به کمک روحانی آمد و او را بهترین نماینده این تقابل و در نتیجه امیدی برای تغییر وضعیت فعلی نشان داد. یکی از آن عوامل شش‌گانه، مواضع ولایتی بر شمرده شده بود:

 

در عرصه سیاست خارجی، انتقاد ولایتی(به عنوان مشاور بین الملل رهبری و یک اصولگرا از دید عامه مردم) در تبلیغات تلویزیونی و به خصوص در مناظره سوم از سیاست خارجی فعلی دولت و نیز سیاست هسته ای تیم جلیلی، عملاً روحانی و ولایتی را در یک جبهه قرار داد و جبهه روحانی را به عنوان منتقد صریح سیاست‌های هسته‌ای فعلی تقویت کرد و اگر کسی می‌خواست بین ولایتی و روحانی کسی را انتخاب کند، روحانی را انتخاب می‌کرد. چون آنها بودند که صریحا بین تحریم‌ها و گرانی‌ها از یک سو و بین تحریم‌ها و کله‌شقی در عرصه سیاست خارجی و هسته‌ای از سویی دیگر رابطه برقرار کرده بودند و عَلَم بلندتری داشتند.

 

در حقیقت، هم نظر شدن ولایتی با روحانی و عارف و موضع خنثی قالیباف، حداد و جلیلی را در میانه میدان تنها گذاشت. هرچند پاسخهای جلیلی به ولایتی، موجب ریزش آراء ولایتی شد، اما آنها که یا پاسخهای جلیلی را باور نمی کردند و یا به دلیل سرعت مناظره یا مدت کم جلیلی اصلا نتوانستند ماجرا را خوب تحلیل کنند، دیدگاه روحانی برایشان تقویت شد.

 

اما اکنون احمد پورنجاتی نماینده مجلس ششم و از اعضای حزب مشارکت در گفتگو با شماره 54 هفته نامه آسمان اعلام کرده است که از روی اطلاع خبر دارد که آن مواضع ولایتی در مناظره سوم اتفاقی نبوده که به نفع روحانی تمام شده، بلکه با یک تدبیر عقلانی بوده است:

« ...در تبلیغات انتخاباتی صداو سیما با تدبیر آن گونه عمل شد. اینگونه نبود که بخشی از کاندیداهایی که در جبهه اصول گرا تعریف می‌شدند خود خواسته و اتفاقی مواضعی را بگیرند که نهایتا به سود کاندیدای پیروز باشد. تمام اینها با برنامه‌ریزی بود به این معنا که با تدبیر عقلانی همراه بود. به عنوان نمونه موضع‌گیری آقای ولایتی در مسائل سیاست خارجی و مواجهه ایشان با آقای جلیلی صرفا به خاطر خاستگاه شخصی ایشان نبود بلکه نتیجه تدبیر عقلانی بود که به شکل دقیقی اندیشیده شده بود. من این را با اطلاع می‌گویم و تحلیل نیست.»(به نقل از شبکه ایران)

 

مشخص نیست دقیقا منظور پورنجاتی از «تدبیر عقلانی» و «برنامه‌ریزی شده بودن» چیست، اما فارغ از اینکه ولایتی موضوع «زد و بند پشت پرده» را تکذیب بکند یا نکند، مهم این است که مواضع او در عمل جبهه روحانی را تقویت کرد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی