یادداشتهای قاسم بهرامیان

یادداشتهای قاسم بهرامیان
دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

راه ارتباطی در پیام رسانها

صفحه و کانال در پیام رسانها

صفحه در اینستاگرام

صفحه در اینستاگرام

آخرین نظرات
  • ۱۹ بهمن ۹۸، ۰۹:۲۳ - علی اصغر
    سلام
پیوندها
بایگانی


«ما از تحرک دیپلماسی دولت حمایت می کنیم، ...البته برخی از آنچه در سفر نیویورک پیش آمد به نظر ما بجا نبود؛ لکن ما به هیئت دیپلماسی ملت عزیزمان و دولت خدمتگزارمان خوش‌بین هستیم. ...به مسوولین خودمان اعتماد داریم. از آنها می‌خواهیم که با دقت، با ملاحظه همه‌ی جوانب گامها را درست و محکم بردارند، منافع ملی را یک لحظه به فراموشی نسپرند.»

جملات بالا همه آن چیزی است که مقام معظم رهبری در تاریخ 13/7/92 درباره سفر رئیس جمهور به نیویورک بیان کردند. ایشان در عین ابراز اعتماد به دولت و دیپلماسی آن، به نارضایتی خود از بعضی اقدامات این سفر نیز اشاره کردند و تذکر دادند که گامهای بعدی با دقت بیشتری برداشته شود.

اما مقایسه این موضع رهبری با مواضع ایشان بعد از سفر آقای احمدی‌نژاد به نیویورک در دولتهای نهم و دهم نکات جالبی را می‌رساند که توجه به آن بسیار مفید و لازم است. بدیهی است که این تفاوت موضع وابسته به اشخاص نیست، بلکه این نوع موضع‌گیری و جهت‌گیری متفاوت دو رئیس‌جمهور است که باعث می‌گردد نوع حمایت‌ها هم متفاوت باشد.

اولین سفر احمدی‌نژاد به نیویورک در سال 84

ایشان پس از اولین سفر دکتر احمدی‌نژاد به نیویورک در سال 84 در دیداری با اقشار مختلف مردم به مناسبت نیمه‌ی شعبان در 29/6/1384 مواضع رئیس جمهور وقت را «حرف دل ملت ایران، مستحکم، متین و همراه با قوت بیان و موضع» توصیف کردند:

«بحمداللَّه در منبر سازمان ملل و در مقابل چشم سران کشورهای‌ جهان، رئیس جمهور محترم ما حرف دل ملت ایران را بیان کرد. استحکام و متانت و قوت بیان و قوت مواضع در آن تریبون جهانی‌، به نیابت از ملت ایران، در مقابل چشم همه ی‌ دنیا به دست آمد. این، معنایش چیست؟ این، معنایش این است که ملت ایران تسلیم تهدید و زور و فشار نخواهد شد؛ این، معنایش این است که ملت ایران با فشارهای‌ بیست وهفت ساله‌ی‌ از اول انقلاب تاکنون، نه فقط ضعیف نشده، نه فقط اراده ی‌ او متزلزل نشده، بلکه امروز قو ی‌تر از گذشته شده است.»(29/6/1384)

ایشان 6 ماه بعد در سخنرانی اول سال در حرم رضوی نیز فرمودند:

«در عرصۀ‏ بین‏المللى، بازیگران سیاسى، از ابزار عمده‏شان، یکی مکر است و یکى تهدید. اگر دولتى در مقابل مکارى و تهدید آنها خود را نبازد و به ملت خود تکیه کند، موفقیتهاى بسیارى خواهد داشت. مى‏بینیم و حس مى‏کنیم که این دولت بنا دارد عزت و استقلال ملى را آن‏چنان که در شأن ملت ایران است، حفظ کند.»(1/1/1385)

موضع رهبری درباره نامه احمدی‌نژاد به بوش

«نامه رئیس جمهور محترم به رئیس جمهور آمریکا نیز ابتکار خیلی خوبی بود. زیرا در عرصه مسائل جهانی، ابتکار، جرأت و وارد میدان شدن و دیگران و رقبا را به دنبال خود کشیدن، حرف اول را می‌زند.»(دیدار با نمایندگان مجلس-7/3/85)

عزت کم سابقه یا بی‌سابقه

«از لحاظ انعکاس بین‏المللى، کشور از یک عزت کم‏سابقه یا بى‏سابقه‏اى برخوردار است؛ ابهت نظام اسلامى، عظمت ملت ایران، رسایى و شفافیت اغراض و اهداف جمهورى اسلامى در دنیاى اسلام، بیش از همیشه است؛ و حّتى در دنیاى غیر مسلمان، امروز عزت و ابهت ملت ما بسیار برجسته است و این را همه تصدیق می کنند و از نشانه‏ها و عکس‏العملهاى خارجى‏اش هم این را مى‏فهمیم.(دیدار با هیأت دولت-6/6/1385)

ابتکار عمل در دست مسؤولان ماست

«اجزاى دولت و خود رئیس جمهور، کمربسته در خدمت به مردم، مشغول کار هستند. ابتکار عمل را (هم در مسائل  کشور و هم در مسائل  بین‏المللى) در دست دارند. امروز در عرصۀ‏ بین‏المللى دیگر این‏طور نیست که مسؤولان کشور ما مجبور باشند دنبال حرف سیاستمداران و سیاست‏سازان بین‏المللى بدوند؛ نه، ابتکار عمل در دست مسؤولان ماست. اعتماد به ‏نفس و ایمان و اتکاء به خدا در مسؤولان کشور، یک چنین اثرى دارد و امروز بحمدالله این‏طور است.»(دیدار با مردم گرمسار-21/8/85)

رهبری درباره اتفاق دانشگاه کلمبیا چه گفتند؟

«نمونۀ‏ دانشگاه کلمبیا، نمونۀ‏ خوبى است. انصافاً این منطق قوى و تسلط بر نفس یعنى روحیۀ خوب اعتماد به نفس و اعتماد به این منطق، کار خودش را کرد. البته پیداست که تمهیداتى صورت گرفته بود؛ بیست و چند تا کانال تلویزیونى امریکا و اروپا را بیاورند آنجا که مستقیم مراسم را پخش کنند، با آن کارى که انجام دادند و آن رفتارى که متأسفانه رئیس آن دانشگاه انجام داد که حقاً و انصافاً رفتار نامناسبى بود و رفتار یک شخصیت دانشگاهى نبود؛ بلکه حتّى رفتار یک آدم باشرف هم نبود. بنابراین پیدا بود که تمهیداتى کرده‏اند براى اینکه طرف را عصبانى یا شرمنده کنند؛ منفعل کنند و این را همیشه به عنوان یک سند زنده در جنجالهاى تبلیغاتى و سیاسى در دست داشته باشند؛ ولى خداى متعال این را عکس کرد و درست آنچه که می خواستند انجام بدهند، نقطۀ‏ مقابل آن بحمداللّه انجام گرفت و دیدید که تصدیق و تأیید هم کردند.

منطق جمهورى اسلامى و منطق دین آنجا گفته شد؛ بحث خوبى راجع به نگاه اسلام و دین به علم، نور بودن علم و در دست خدا بودنِ نورافکن علم (که اینها بحثهاى خوبى است) مطرح شد. اشتباه می کنند کسانى که فکر می کنند در محیطهاى فرنگى (حالا اروپایى، امریکایى) وقتى حضور پیدا می کنند، باید همان حرفهاى خودِ آنها را (صد سال است، دویست سال است که از این حرفها دارند می زنند) تکرار کنند و به خودشان بگویند. اینها که نشد حرف، اسلام حرف دارد.»(سخنرانی در دیدار با اساتید و رؤساى دانشگاهها- 9/7/1386)

 

رهبری در سال پایانی دولت نهم: روحیه‏ى تهاجم در مقابله‏ى با زورگویان بین‏المللى؛ نقطه امتیاز دولت

«روحیه‏ى تهاجم در مقابله‏ى با زورگویان بین‏المللى[یکی از خصوصیات دولت نهم است]. یک وقت هست که زورگویان بین‏المللى مى‏آیند و میگویند که آقا شما فلان کار را کرده‏اید و ما رفع و رجوع مى‏کنیم و نه واللَّه، نه باللَّه...؛ ولى یک وقت هست که تهاجمش، تهاجم زورگویانه است؛ بهترین دفاع در چنین مواقعى هجوم است. زورگویان بین‏المللى، نقاط ضعف زیادى دارند: جنایت میکنند، فساد میکنند، به حقوق بشر تجاوز میکنند، به حقوق ملتها تعدى میکنند، انسانها را لگدمال میکنند و همه‏ى کارهاى زشت را انجام میدهند؛ آخر هم طلبگار همه‏اند! خب، نقاط ضعفشان، با حالت تهاجمى و با حالت طلبگارى، گفته و بیان بشود. ...این روحیه، روحیه‏ى خوبى است؛ روحیه‏ى انقلاب این است؛ این است که حقیقت را روشن و درخشان میکند.»(دیدار با دولت-2/6/87)

 

رهبری در سال پایانی دولت دهم: بیان حرفهاى پخته، جامع، جالب و درست از زبان مسوولان؛ پیشرفت در ادبیات برخورد با مستکبران

«خوشبختانه کشور در ادبیاتِ برخورد با دنیاى زورگوى مستکبر و غربى هم پیشرفتهاى خوبى داشته است. امروز مسئولین کشور ما در پشت میز مذاکرات گوناگون، در تریبونهاى گوناگون، وقتى حرف میزنند، حرفهاى پخته، جامع، جالب و درست زده می‌شود. یکى از بخشهاى درگیرى و میدانها و عرصههاى پیکار، عرصهى حرفزدنهاى بینالمللى است.»(دیدار با مردم خراسان شمالی-25/7/1391)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی