یادداشتهای قاسم بهرامیان

یادداشتهای قاسم بهرامیان
دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

راه ارتباطی در پیام رسانها

صفحه و کانال در پیام رسانها

صفحه در اینستاگرام

صفحه در اینستاگرام

آخرین نظرات
  • ۱۹ بهمن ۹۸، ۰۹:۲۳ - علی اصغر
    سلام
پیوندها
بایگانی

سخنی با منتقدان لوزان

يكشنبه, ۱۶ فروردين ۱۳۹۴، ۰۲:۲۵ ق.ظ

در مجموع حرفهای ظریف در برنامه نگاه یک شنبه شب و سخنان عراقچی در گفتگوی شبکه 2 در جمعه شب خوب و منطقی بود. مجری هم ابهامات اساسی و محکمی را پرسید. یه کم به سیما امیدوارتر شدم.


هر کسی می خواهد در زمینه هسته ای و بیانیه اخیر نظر منصفانه ای بدهد لازم است یک بار کامل این برنامه نگاه یک را گوش کند، چون به ابهامات مهمی پاسخ داد. ایرادات شریعتمداری هم در سوالات مجری بود.


یک نکته خوبی ظریف فقط اشاره کرد که قرار است بندی در توافق بیاید که آمریکا نتواند تحریمهای فعلی که قرار است لغو شود را به بهانه ای دیگر مجددا اعمال کند.


کسانی که مدام میگویند وزارت خارجه بیانیه آمریکا را تکذیب کند، تا حالا در چند موردی که تناقض وجود داشت بین بیانیه ایران و آمریکا، هم عراقچی و هم ظریف به صراحت تکذیب کرده اند. کمی هم وقت بگذارید توضیحات مسوولین خودتان را هم بشنوید و فقط مطالب رجا و کیهان و ... را کپی پیست نکنید.


 به عنوان یک کسی که سه بار به احمدی نژاد و یک بار به جلیلی رای داده ام و منتقد دولت و شخص روحانی هستم متاسفم که بگویم بعضی از منتقدین بیانیه لوزان بدون توجه تخصصی به بعضی مفاهیم هسته ای و نیز بدون توجه به توضیحات تیم مذاکره کننده که طبق تصریح رهبری افرادی امین هستند، فقط مدام حرفهای خودشان را تکرار می کنند ادعای اطلاع هم دارند.


 چرا فارس و رجا و ایران هسته ای و کیهان و ... مقدمه بیانیه وزارت خارجه آمریکا را که تصریح می کند این بیانیه، یک توافق نیست را حذف می کنند؟ 


آیا این انصاف وتقوای سیاسی است که بخشی از واقعیت را برای اثبات ادعایمان پنهان کنیم؟


آیا اتفاقی است که همه این سایتها بیانیه آمریکا را از بخش "غنی سازی" ترجمه کنند و مقدمه را حذف کنند؟!


 خواهش میکنم متن اصلی و ترجمه را مقایسه کنید تا خودتان تفاوت را ببینید


ترجمه فارس و خراسان و ایران هسته ای و همان متنی که در شبکه های اجتماعی دست به دست می چرخد:


http://farsnews.com/newstext.php?nn=13940113000383


متن اصلی بیانیه آمریکا:

http://m.state.gov/md240170.htm


در مقدمه میگوید:


These elements form the

 foundation upon which the

 final text of the JCPOA will be written between now and June 30, and reflect the significant progress that has been made in discussions between the P5+1, the European Union, and Iran. Important implementation details are still subject to negotiation, and nothing is agreed until everything is agreed. We will  to conclude the JCPOA based on these parameters over the coming months.


نمیگوید توافق است، بلکه میگوید این بیانیه، عناصر متن نهایی و منعکس کننده پیشرفت در مذاکرات است. جزئیات اجرایی مهمی هنوز مذاکره نیاز دارد و تا روی همه چیز توافق نشود، روی هیچ چیز توافق نشده است.


یعنی همین چیزهایی هم که آنها در این بیانیه ادعا می کنند توافق محسوب نمیشود، چون هنوز بر روی همه چیز توافق نشده است.

  • قاسم بهرامیان

نظرات  (۳)

  • میثم علی زلفی
  • سلام
    حرف های خوب و امیدوار کننده ای بود
    1- پیش از این نیز درباره توافق ژنو مطلبی نوشتید و منتقدان را به بی سوادی درباره ی مسائل تخصصی متهم نمودید. اما مسئله همان شد که بی سوادها می گفتند.
    2- با توجه به اقرار خود آقای ظریف در مورد بی سواد بودنشان درباره ی مسائل علمی هسته ای در برنامه نگاه 1 پس ایشان نیز صلاحیت نظر دادن راجع به مسائل هسته ای را ندارند.
    3- دیشب باز آقای ظریف از مسائلی صحبت می کرد که باید مخفی بماند این چه نکاتی است که اگر گفته شود دست اقای ظریف برای طرفین مذاکره کننده رو می شود. شبیه این حرف ها را در ژنو هم شنیدیم. امیدوارم برای مجلس حرف قانع کننده ای داشته باشد.
    4- گفتید رهبری فرمودند تیم مذاکره کننده امین است اما در جایی دیگر همین ایشان فرمودند که طرف مذاکره کننده حیله گر است. (البته بنده ازمحتوای کلام رهبری در همین سخنرانی به این نتیجه رسیدم که منظور رهبری این است که تیم مذاکره کننده ساده اند و دشمن ناشناس - البته از کسان دیگری نیز سوال کردم همین برداشت راداشتند)
    امیدوارم که به قول شما این بیانیه تبدیل به یک توافق نهایی ....
    پاسخ:
    نکته ای که درباره عدم توجه به مفاهیم تخصصی به ویژه درباره اکسید شدن و بازفراوری نوشتم، با توجه به گاف های اساسی منتقدین بود. الان هم درباره درصد غنی سازی، ذخایر اورانیوم غنی شده و تولید پولوتونیوم در حال تکرار است. 
    سلام حاج آقا
    اصلا حرف شما درست
    اصلا همین فردا تحریمها رو برمیدارند
    اما
    مگر حضرت آقا نفرمودند کشور 190 هزار سو نیاز داره بنظرت با 5 هزار و اندی سانتریفیوژ نسل 1 که کلا 5 هزار سو تولید دارند ارزش برداشته شدن خیالی تحریم ها رو داشته؟
    فردو که همه همّ و غمّ اسراییل و آمریکا امنیتش و عدم دسترسی در صورت حمله نظامی بود آیا با تبدیل شدن به دانشگاه فیزیک اتمی چیزی ازش مونده که اونها بخوان نگرانش باشن؟
    و ده مورد دیگر که حوصله اش نیست
    باید من و شما لباس سیاه به تن کنیم و خون دل بخوریم نه مانند دولتی ها حلواحلوا کنیم
    اصلا رجا و کیهان کیلویی چند است...
    از شما که لباس پیغمبر تنتونه بعید بود این حمایت چشم و گوش بسته
    این خط و این هم نشان
    نه تحریمی لغو میشود نه تحریمی بازمی ایستد بلکه آمریکا همان شیطان بزرگ است و تا من و تو ایرانی نفس می کشیم با ما دشمنی میکند
    اومشکلش داشتن انرژی اتمی ما نیست که از ابتدا انقلاب ما تحریمیم
    او مشکلش همان دینی است که تو لباسش را به تن داری
    پاسخ:
    190 هزار سو را آقا برای امروز که نگفتند. محدودیت تعداد سانتریفیوژ برای 10 سال است و ما فعلا نیاز نقد به سوخت نداریم. در این فاصله 10 ساله باید مراحل تحقیق و توسعه را تکمیل کنیم هم بر روی نسل 8 و هم بر روی مراحل دیگر تهیه میله سوخت و نیز برروی ساخت راکتور آب سبک توسط خودمان.

    درست است که در فردو غنی سازی نمیشود، ولی همینکه سانتریفیوژها و تاسیسات غنی سازی آن حفظ میشود، خودبخود بازدارندگی اش را حفظ میکند و در صورت تخطی آنها از تعهداتشان، به سرعت امکان تبدیل مجدد به سایت غنی سازی را خواهد داشت. در سالهای قبل هم اصل غنی سازی ما در نظنز بود. ضمن اینکه طبق بیانیه آمریکا، ایران برای 15 سال تعهد داده که در فردو غنی سازی نشود.

    هیچ شکی هم در عهدشکنی آمریکاییها نیست و تجربه ای برای مردم ما خواهد شد، ولی مهم این است که آنچه تیم هسته ای سعی می کند بر روی آن توافق کند و ادعایش را می کند، محموعه قابل قبولی است. ما به اظهارات مسوولینمان اعتماد میکنیم تا سه ماه دیگر که توافق نهایی مکتوب شود.

    جناب بهرامیان،

    موضوع اصلی بیانیه دادن وزارت خارجه نیست. سوال اصلی که مجری پرسید و ظریف طفره رفت آن بود که اگر همان تحریمها را دوباره با بهانه حمایت از تروریزم برگرداند چه کنیم؟

    پاسخ:
    ظریف گفت در سه ماه آینده یکی از موضوعات مذاکره همین هست که بندی قرار داده شود که نتوانند همین تحریمها را به بهانه ای دیگر اعمال کنند. اگر موفق شوند، نکته بسیار مهمی هست. هرچند خیلی بعیده طرف مقابل موافقت کنه.
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی