یادداشتهای قاسم بهرامیان

یادداشتهای قاسم بهرامیان
دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

راه ارتباطی در پیام رسانها

صفحه و کانال در پیام رسانها

صفحه در اینستاگرام

صفحه در اینستاگرام

آخرین نظرات
  • ۱۹ بهمن ۹۸، ۰۹:۲۳ - علی اصغر
    سلام
پیوندها
بایگانی

ملاک انتخاب رشته تحصیلی و شغل و هر زمینه فعالیتی چه باید باشد؟


سُئِلَ الصَّادِقُ ع عَلَى أَیِّ شَیْ‏ءٍ بَنَیْتَ عَمَلَکَ؟ قَالَ عَلَى أَرْبَعَةِ أَشْیَاءَ:

1- عَلِمْتُ‏ أَنَّ رِزْقِی‏ لَا یَأْکُلُهُ غَیْرِی‏ فَوَثِقْتُ بِهِ
2- وَ عَلِمْتُ أَنَّ عَلَیَّ أُمُوراً لَا یَقُومُ بِأَدَائِهَا غَیْرِی فَاشْتَغَلْتُ بِهَا
3- وَ عَلِمْتُ أَنَّ الْمَوْتَ یَأْخُذُنِی بَغْتَةً فَاسْتَعْدَدْتُ لَهُ
4- وَ عَلِمْتُ أَنَّ اللَّهَ مُطَّلِعٌ عَلَیَّ فَاسْتَحْیَیْتُ مِنْه‏

از امام صادق علیه السلام سوال شد: بر چه بنا کردید امور زندگی خود را؟

فرمودند بر چهار پایه[چهار اصل در انجام  همه کارهایم شبانه روزم]:

1- یقین(باور) کردم که رزق من را کسی غیر من نمی خورد، پس اطمینان کردم به رسیدن آن.
2- یقین کردم وظایفی بر عهده من است که غیر من به ادای آن بر نمی خیزد، پس مشغول انجام وظایفم شدم.
3- یقین کردم مرگ، ناگهانی سراغم می آید، پس آماده آن شدم.
4- یقین کردم که خداوند بر همه احوال من مطلع است، پس از او حیا کردم.

(مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل ؛ ج‏12 ؛ ص172)


چند نکته درباره این روایت گهربار:

1- روزی، به فعالیت کاری نیست و امری مقدر شده است. پس حرص نزنیم و غصه نخوریم.

2- پس آیا گوشه خونه هم بنشینیم، رزقمان می رسد؟ خیر، بلکه طبق بند دوم:

آنچه بر عهده ما است تشخیص وظایفمان و عمل به آنها می باشد. هر کس به وظیفه اش عمل کرد، روزی مقدرش هم می رسد.

3- در حقیقت ما برای کسب روزی کار نمی کنیم، بلکه برای انجام وظایفمان تلاش می کنیم. یعنی ملاک در انتخاب رشته تحصیلی و شغل و زمینه فعالیتمان باید شناخت وظیفه باشد و نه بازدهی مالی بر اساس محاسبات مادی.

4- وظایف ما اعم از امور فردی و اجتماعی است و برای هر کس متناسب با استعداد و امکانات و شرایط زمانی و مکانی اش متفاوت می باشد.

بلکه در یک نگاه وسیعتر هر لحظه و آنی، وظیفه ای را می طلبد و ما باید همیشه در حال مرور خود و تشخیص وظایفمان باشیم.

نظرات  (۱)

  • میثم علی زلفی
  • روایاتی داریم که روزی را منوط به فعالیت دانسته است و حتی زیاد شدن آن را وابسته به زیاد کردن فعالیت می داند.
    به نظر نمی رسد روایت اصلا در مقام بیان فعالیت یا عدم فعالیت باشد بلکه قصد دارد به انسان گشزد کند در هر شغل و منصبی که هستی کارت را دست انجام بده روزی تو خواهد آمد.
    با این نگاه مفسده سوال مقدر نیز بوجود نمی آید.

    موفق باشید
    پاسخ:

    من این روایت و شبیه آن را وجه الجمع روایات باب رزق می دانم.

    اتفاقا اصلا در این روایت بحثی از «کارت را درست انجام بده» ندارد. بلکه می گوید باید مشغول انجام وظایف شد، یعنی بشناس و مشغول شو.

    حال در مقام تشخیص وظایف آیا تامین معیشت و رزق هم باید دغدغه ات باشد؟

    اصل اول می گوید: خیر.

    مویدی هم از انتهای خطبه 114 نهج البلاغه دارد که در پست بعدی خواهم آورد.

     نمونه ای از روایاتی که زیاد شدن رزق را وابسته به زیادکردن فعالیت می داند را بفرست برایم لطفا.

    ضمن اینکه تناقضی با این روایت و این برداشت ندارد.


    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی