یادداشتهای قاسم بهرامیان

یادداشتهای قاسم بهرامیان
دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

راه ارتباطی در پیام رسانها

صفحه و کانال در پیام رسانها

صفحه در اینستاگرام

صفحه در اینستاگرام

آخرین نظرات
  • ۱۹ بهمن ۹۸، ۰۹:۲۳ - علی اصغر
    سلام
پیوندها
بایگانی

💠 کدام جنگ؟!

سه شنبه, ۱ اسفند ۱۳۹۶، ۰۴:۲۲ ب.ظ

💠 کدام جنگ؟!

 

یکی از نویسندگان خبرگزاری فارس، پس از اعلام بانک مرکزی مبنی بر مجوز به بانکها به مدت دو هفته برای انتشار گواهی سپرده ریالی با نرخ سود 20 درصد، مطلبی نوشته است با عنوان «جنگ بانک مرکزی با خدا برای کنترل نرخ ارز»، و مدعی شده است که چون نرخ سود این گواهی های سپرده 20 درصد است و نه 15 درصد، و چون برای کنترل نقدینگیِ روانه شده به سمت بازار ارز می باشد، پس ربا هست و جنگ با خدا.  ( https://t.me/jebraily/1582 )

 

✅ اما سوال این است که مگر این سپرده ها ماهیت قرض دارد که بخواهد ربا در آن صدق کند؟!

 

🔸این گواهی سپرده ها همان سپرده بلند مدت است که سود علی الحساب آن، 20 درصد سالیانه است. و در صورت انصراف فرد از ادامه سرمایه گذاری یک ساله، مطابق سود علی الحساب کوتاه مدت یعنی 14 درصد محاسبه می شود.

 

تنها فرق این سپرده های 28 بهمن تا دو هفته بعدش، این است که بر خلاف سیاست پولی اعلام شده در تابستان 96، نرخ سود علی الحساب بلندمدت و کوتاه مدت، به جای 15 و 10 درصد، 20 و 14 هست.

 

❓ممکن است سوال شود که چرا نرخ سود علی الحساب افزایش داده شده است؟ آیا مبنای اقتصادی واقعی دارد؟ یعنی نرخ سود قطعی(که پایان سال مالی بانک معلوم خواهد شد)، به میزان قابل توجهی کمتر از نرخ سود علی الحساب نخواهد بود؟ چرا برای مدت دو هفته؟

 

درست است که این نکته «نحوه تعیین سود علی الحساب»، همیشه محل بحث اقتصاددانان بوده است، و ممکن است بانک مرکزی پاسخی و استدلالی برای آن داشته باشد، #اما اینها جزئیاتی است که اصل این سپرده را تبدیل به قرض نمی کند تا بخواهد #ربای_قرضی محقق شود.

 

✅ زیرا ماهیت این سپرده ها، #قرض_نیست ، بلکه #وکالت است از جانب سپرده گذار به بانک تا با پول او فعالیت اقتصادی انجام دهد و بانک هم با مجموع سپرده او و دیگران و نیز منابع خود بانک، فعالیت های اقتصادی مختلف (اعم از اعطای تسهیلات مبادله ای، مشارکتی و یا سرمایه گذاری مستقیم) انجام می دهد و در پایان سال مالی و پس از تصویب در مجمع عمومی بانک، بر اساس سود قطعی حاصل شده سپرده ها و پس از کم کردن #حق_الوکاله اش، سهم  هر سپرده گذار مشخص گردد.

 

البته تا آن موقع، بانک ماهیانه مبلغی را به عنوان علی الحساب به مشتری پرداخت می کند و تسویه حساب قطعی پس از مشخص شدن سود قطعی انجام می شود.

 

اینکه اگر سود قطعی، بیشتر یا کمتر از سود علی الحساب پرداختی شود، چگونه عمل می شود و چه اتفاقی می افتد، ان شاء الله در یادداشتی دیگر به آن پرداخته خواهد شد.

 

🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹

عضویت در کانال: @BahramianGh

 

ارتباط با بنده: @bahramian_gh

  • قاسم بهرامیان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی