یادداشتهای قاسم بهرامیان

یادداشتهای قاسم بهرامیان
دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

راه ارتباطی در پیام رسانها

صفحه و کانال در پیام رسانها

صفحه در اینستاگرام

صفحه در اینستاگرام

آخرین نظرات
  • ۱۹ بهمن ۹۸، ۰۹:۲۳ - علی اصغر
    سلام
پیوندها
بایگانی

ما و اعزام عمره؛ آیا فقط دولت تصمیم گیر است؟

شنبه, ۲۰ فروردين ۱۳۹۰، ۰۷:۲۸ ب.ظ

حاج سعید قاسمی اخیراً گفته اند:

«همین دیروز که جناب آقای خاتمی در تجمع طلاب قم بیان کردند که عربستان ما به تو اعلام میکنیم که اگر دست از جنایت بر نداری و از بحرین بیرون نروید موقعیت خادم الحرمینی را از دست می دهی و عنوان خائن الحرمین به تو اتلاق خواهد شد بلافاصله بعد از آن وزارت خارجه برای از دست ندادن روابط اعلام کرد علی رغم اتفاقات به وجود آمده ما حاضر به تعامل با عربستان هستیم و آقایان ترس از آن دارند که حج عمره به هم بریزد و از برکت سالی یک بار حج عمره محروم بشوند.»(90/1/18)

و البته انتقادات شبیه این را بسیار می شنویم، اما سوال اصلی این است که آیا فقط دولت است که می تواند در این موضوع تصمیم گیری نماید؟ آیا بحث روابط ما با عربستان و یا رفت و آمد زائران به این کشور، یک مساله بسیط و یک بعدی می باشد؟

به صحبتهای زیر دقت کنید:

«در چند روز اخیر، کنسولگری‌های عربستان در مشهد از دادن ویزا به زائران خودداری کرده‌اند به طوری که صدور ویزا به‌صورت نامنظم انجام میشود. مسئولان بعثه مقام رهبری و سازمان حج و زیارت عمل کنسولگری عربستان را نادرست دانسته و معتقد است براساس توافقات صورت گرفته بحث اعزام زائر به کشور عربستان نباید به مسائل سیاسی این کشور دخالت داشته باشد.

... با توجه به ارتباط صمیمانه زائران ایرانی با سرزمین وحی، این کشور نباید در اعزام زائر مشکل ایجاد کند لذا در صورت توسعه عدم صدور ویزا از کنسولگری عربستان به طور قطع در اعزام زائران به این کشور تجدید‌نظر خواهیم کرد.»(90/1/20)

یعنی نه تنها ما خودمان اعزام زائر را به دلیل اقدامات عربستان در بحرین متوقف نمی کنیم، بلکه اعتراض داریم که چرا عربستان مسائل سیاسی! را دخالت می دهد؟!

سخنان فوق توسط حجت‌الاسلام سید علی قاضی‌عسگر،نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی، گفته شده است، اما به راحتی می توان تصور نمود که اگر جملات فوق را مثلاً رئیس سازمان حج و زیارت گفته بود، چون مطابق تحلیل عده ای بود، در صدر تحلیلها و مخالفتها قرار می گرفت. و چه فلسفه ها بافته نمی شد که این را «لیالی» ای گفته که از نزدیکان مشایی است و بقیه اش هم که معلوم است!

اما انصاف این است که آن کسانی که انتقادی به این موضوع دارند، همه جوانب را ببینند و همه طرف را نقد کنند. یک محک قابل توجه برای انصاف و جامع نگری منتقدان روابط با عربستان، این است که آیا جملات حجت‌الاسلام قاضی‌عسگر را هم نقد و تحلیل می نمایند و یا نه، سکوت می کنند؟

به نظر می رسد هم درباره این موضوع و هم در باب کلیت اصول حاکم بر سیاست خارجی نظام اسلامی عمیق تر از این حرفها باید کار کرد.

آیا ما فقط باید با کشورهایی که با آرمانهای نطام اسلامی هماهنگی کامل دارند ارتباط داشته باشیم؟

چرا بعد از جنگ، علی رغم آن فرمایشات شدید امام درباره آل سعود، ارتباط ایران با عربستان گسترش یافت؟

چرا در برهه هایی حتی مقام معظم رهبری هم نمایندگان ویژه به عربستان اعزام کردند؟

و سوالاتی شبیه این درباره کشورهای دیگر اسلامی و نیز درباره اروپا و نیز درباره آمریکای لاتین.

  • قاسم بهرامیان

نظرات  (۷)

سلام

آنچه از عقل و نقل استنباط می شود این است که باید در هر مقطعی بهترین تصمیم را در جهت اعتلای کلمة الله گرفت و در عمل به آن کوتاهی نکرد.

و امروز به نظر می رسد حداقل بایکوت عربستان تصمیمی درست در دفاع از مظلوم و تقویت اسلام و مسلمین است.
  • مصطفی نمازیان
  • بنام خدا
    البته مثل همه محتاج به «نصیحت» هستم اما نمی‌توانم نصحیت تناقض آمیزی را که با نسبت‌های «غیرمنصفانه»، «بی‌اخلاقی»، «قانون شکنی»، «بداخلاقی»، «بغض»، «نفرت» و «لجن مالی» و... آغاز می‌شود و جهت گیری سیاسی‌اش هم مشخص است باور کنم.
    بعد از فیلتر ناجوانمردانه و بدون دلیل دو وبلاگ قبلیم یعنی ادواردو و پاتریوت به دست عوامل شناخته شده!!. شیعیان بحرین نیز در آتش بی بصیرتی ما می سوزند و منویات چندین ساله رهبری در کوچه پس کوچه های سیاست بازان منحرف و قدرت طلب بر زمین مانده است. اینک با احساس تکلیف از حملات ناجوانمردانه به رهبر عزیز و رییس جمهور خدمتگزار به صحنه آمده ام. امید است تعامل خوبی با دوستان برقرار کنم. با مطلب جدید در مورد(پشت پرده جریان انحرافی و سینمای ماوراء) در خدمت هستیم. منتظر بازدید و نظردهی شما. در صورت صلاحدید لینک نمایید. یا علی
    چراهمه اولویت های علوم ما که ما به آن افتخار میکنیم چیزهایی مثل :
    کار آرایی،رشدبیشتر،رفاه وغیره است وعدالت والزامات آن دارای اولویت نیستند؟
    همایش عدالت پایدار وتولید علم اسلامی
    چهارشنبه 4/3/90
    دانشگاه شیراز
    وقتی که در باب عدالت بحث می کنیم -عدالت در روابط اجتماعی ، عدالت در تشکیل نظام اجتماعی-نمی توانیم از عدالت نسبت به خودمان غفلت کنیم.
    امام خامنه ای
    همایش عدالت پایدار وتولید علم اسلامی
    4/3/90
    دانشگاه شیراز
    ما باید بتوانیم قدرت نظام اسلامی را در زمینه حل مشکلات اقتصادی به همه دنیا نشان دهیم،الگو را بر سر دست بگیریم تا ملت ها بتوانند ببینند که یک ملت در سایه اسلام و با تعالیم اسلام چگونه می تواند پیشرفت کند.
    امام خامنه ای
    همایش عدالت پایدار و تولید علم اسلامی
    4/3/90
    دانشگاه شیراز
    در مسئله عدالت اعتقاد به مبدأ و معاد یک نقش اساسی دارد. هرجا که اعتقاد به مبدأ و معاد نبود عدالت یک چیز سربار، تحمیلی و اجباری بیش نخواهد بود

    امام خامنه ای
    همایش عدالت پایدار و تولید علم اسلامی
    4/3/90
    دانشگاه شیراز
  • محمدسعید رضوی
  • با یک مقاله سه بخشی تحت عنوان تهمت انحراف به دولت از هاشمی رفسنجانی تا مصباح یزدی به روزم
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی