یادداشتهای قاسم بهرامیان

یادداشتهای قاسم بهرامیان
دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

راه ارتباطی در پیام رسانها

صفحه و کانال در پیام رسانها

صفحه در اینستاگرام

صفحه در اینستاگرام

آخرین نظرات
  • ۱۹ بهمن ۹۸، ۰۹:۲۳ - علی اصغر
    سلام
پیوندها
بایگانی

همان دردها و فشارها که ما را از پای در می آورد

جمعه, ۲۵ شهریور ۱۳۹۰، ۰۴:۴۶ ب.ظ

از هر حادثه ای می توان به اعماق رسید و به ژرف ها راه یافت و بهره های فراوان بدست آورد؛ حتی از:

1 ـ روشن نشدن یک ماشین با آن همه استارت .

2 ـ آواره ماندن یک زنبور در میان اتاق .

3 ـ رها کردن یک کودک پیاز را در هنگام غذا .

 

1 ـ یک روز صبح با صدای استارت ماشینی از خواب بیدار شدم .

استارت مداوم بود و جرقه ها زیاد و مایع قابل احتراق، اما با این وصف حرکتی نبود و پیشرفتی نبود . من به یاد جرقه هایی افتادم که در زندگی خودم مدام سر می کشیدند، و به یاد استعدادهایی افتادم که قابل سوختن بودند و به یاد رکود و توقفی افتادم که با این همه جرقه و استعداد گریبانگیرم بوده است . در این فکر رفتم که ببینم نقص از کجاست، که

شنیدم راننده می گوید: باید هلش داد، هوا برداشته است . و همین جواب من بود .

هنگامی که هواها وجود مرا در بر می گیرند و دلم را هوا بر می دارد، دیگر جرقه ها برایم کاری نمی کنند و اگر می خواهم به راه بیفتم باید هلم بدهند و ضربه ای بزنند و راهم بیندازند تا آن همه استعداد، راکد نماند .

 

2 ـ در اتاق نشسته بودم که از سوراخ شیشه ی شکسته ای زنبوری به درون آمد و سپس پروازهای اکتشافی را شروع کرد و بعد هم برای بازگشت آماده شد . اما به هر طرف که می رفت با شکست رو به رو می گردید، به شیشه می خورد و به زمین می افتاد، تا این که ضربه ی کفشی راحتش کرد .

این درس من بود که هنگام گرفتاری خود را به هر طرف نکوبم، بلکه به راه بازگشت فکر کنم و آن را بیابم و خود را خلاص کنم .

 

3 ـ با یکی از دوستان خوبم بر سر سفره نشسته بودیم، او به پیاز علاقه داشت و به خوردن آن مشغول بود . کودکی که در آن جا بود مقداری از آن پیاز را در دهان گذاشت، اشکش سرازیر شد و زبانش سوخت و آن را رها کرد . دوستم خندید، خنده ای پربار و پر از برداشت؛ که عده ای به خاطر جهتی از چیزهایی می گذرند اما عده دیگر، همان چیز را به همان خاطر می خواهند . آن تیزی و تندی که کودک را فراری کرده، مرا به سوی خود کشانده است . و سپس ادامه داد: در برابر سختی ها و ناراحتی ها عده ای به همان خاطر که ما فرار می کنیم به استقبال می روند و از سختی ها بهره می گیرند . همان دردها و فشارها که ما را از پای در می آورد، همان ها به عنوان پا، عامل حرکت و پیشرفت و ورزیدگی عده ای می شود .

 

و راستی همان است که امام کاظم می فرمود: « ما من شی تراه عینک الا و فیه موعظه »؛[1- امالی، صدوق، ص 599 ]. آنچه چشم تو آن را می یابد، در آن درس ها و پندهایی است .

و همین است که روح های بیدار از هیچ صحنه ای به سادگی نمی گذرند و با تصادف توجیهش نمی کنند؛ چون آنچه در چشم ما تصادف است و در نظر ما ناگهانی است، در چشم های دیگر و نظرهای دیگر با نقشه های دقیقی همراه است و حتی قابل پیش بینی است .

هنگامی که یک مؤسّسه دو نفر از کارمندانش را که برادر هم هستند برای لحظه ای و یا ساعتی در جایی می خواهد و آن دو، بی خبر از یکدیگر به هم می رسند، چه بسا در این برخورد تعجب کنند و با تصادف توجیهش کنند، در حالی که همین تصادف با نقشه هایی همراه بوده و در نظر رئیس مؤسّسه قابل پیش بینی .

بر اساس این توجه، دیگر هر تصادف و هر صحنه ای پیامی دارد و حرفی دارد و مغزی و تو نمی توانی از این پیام و از این حرف و از این مغز به زودی بگذری بلکه آن را زیر و رو می کنی و در آن تدبر می کنی و آن را ارزیابی می نمایی . و این ارزیابی های وسیع و مرتب به سازمان فکری وسیعی منتهی می شود و در درون تو چشمه هایی را می کارد . و در این جاست که هر دلی حرفی دارد و هر مغزی کشف تازه ای و هر زبانی پیام زنده ای.

برگرفته از کتاب "مسئولیت و سازندگی"، نوشته مرحوم استاد علی صفایی حائری، صص 108-111

  • قاسم بهرامیان

نظرات  (۱۰)

سلام
قشنگ بود
موفق باشی ابوزینب
کاش مطالب وبلاگتان را در باز یا پلاس به اشتراک بگذارید
  • محمد بهاری پور
  • سلام
    بسیار زیبا و تکان دهنده بود .
    امیدوارم در راهی که پیش گرفتی موفقو پیروز باشی برادر .
    سلام
    نمی دانم چقدر از کم و کیف این نوشته از خود شماست؛ به هر میزان که باشد چندان مهم نیست مهم این است که شما به این باور برسیم که عالم، کتاب تکوین خداست که به مانند کتاب تشریع او هر چه بیشتر در آن تامل کنی جلوتر می روی.




    دهه چهارم:

    بسیار ممنون از ارائه نظرتان. در پایان مطلب نوشته ام که برگرفته از یکی از کتابهای استاد علی صفایی حائری می باشد.
  • اندیشه روشن
  • با سلام
    در راستای مقابله با سانسور حمایتها و موضاع صریح رهبر عزیز انقلاب به عنوان فصل الخطاب در رسانه های جریانات سیاسی، تصمیم بر این داریم که سایتهای حامی دولت را به دوستان عزیز معرفی کنیم. دوستان عزیز ضمن لینک این سایتها در وبلاگ خود و معرفی آنها به دیگر دوستان خود، ارتباط با سایتها را بصورت روزمره دنبال کنند و سایتها را در امر اطلاع رسانی یاری نمایید. ضمنا سایتهایی که لینک وبلاگ ها را درج می کنند، مطلع کنید تا لینک مطالب وبلاگ شما را درج کنند. در صورت تمایل به درج یادداشت نیز از طرق قسمت ارتباط با ما اقدام نمایید. بدیهیست که تشکیل این زنجیره های حمایتی میتواند زمینه اطلاع رسانی دقیق و منصفانه را فراهم کند و بتوانیم توطئه رسانه های لجن پراکن را خنثی کنیم. دوستان عزیز بلافاصله دست بکار شوند و ما را در این امر یاری نمایند. اندکی صبر سحر نزدیک است
    سلام.
    با یادداشت "احمدی نژاد و تحریک فطرت بشر" به روز شدم. نظر شما را دوست دارم بدانم.
    سلام . مطالبتان جالب است و متفاوت . مخصوصا مضامین این پست خیلی قابل تعمق است . تشکر
  • محمدسعید رضوی
  • پیروزی نهایی نزدیک است، باید بایستیم؛
    صفها جدا می شود، یک اقلیت خودخواه سلطه طلب در هر کجا که باشند، در آمریکا، آسیا، آفریقا، ... در کشور خودمون، دور وبر خودمون جدا خواهند شد
    البته سختی و مشکلات هست. اما این سختی ها بهانه است برای رشد من و شما، برای خالص شدن ما...

    بخشهای شنیده نشده سخنان دکتر احمدی نژاد در جمع استقبال کنندگان در مهرآباد را در وبلاگ گذاشتم، ببینید
    سلام ممکنه بفرمایید شما آقای بهرامیان هستید یا آقای پیشگر؟!
    پاسخ:

    سلام. بنده بهرامیان هستم.

    سلام بسیار زیبا و جالب و خواندنی بود استفاده کردیم.ممنونم از زحماتتون دوست عزیز
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی