یادداشتهای قاسم بهرامیان

یادداشتهای قاسم بهرامیان
دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

راه ارتباطی در پیام رسانها

صفحه و کانال در پیام رسانها

صفحه در اینستاگرام

صفحه در اینستاگرام

آخرین نظرات
  • ۱۹ بهمن ۹۸، ۰۹:۲۳ - علی اصغر
    سلام
پیوندها
بایگانی

حال بسیار بسیار ناخوشایندی دارم این روزها[دوست نداشتم بگویم گاهی حالت تهوع پیدا می کنم]، وقتی می بینم چه فضای دور از انصاف و تقوا و تحقیقی در میان بعضی نخبگان دینی و سیاسی و رسانه ها وجود دارد.

سیاسیون را رها می کنم، اما تعجب می کنم وقتی می بینم بعضی فقیهان و درس خوانده های حوزه های علمیه که برای ارائه یک حکم ساده در مسائل فقهی فردی، کلی روایت و آیه و تفسیر بررسی می کنند، به اصل منابع مراجعه می کنند، درایه و رجال را زیر و رو می کنند، بر سر معنای یک حدیث و آیه کلی کتاب لغت را بررسی می نمایند، اما نوبت به موضع گیری سیاسی که می رسد، گویا همه روشهای اجتهادی فراموش می شود، اطرفیان و بولتن ها و سایت ها و روزنامه ها میدان دار اصلی برای قضاوت می شوند، یا اگر خودشان هم به اصل منابع مراجعه می کنند، گویا آن فضاسازیها کار خودش را کرده و منبعی را "تماماً" فاسد می بینند و خوبها اصلاً به چشمشمان نمی آید.

کسی دیگر می گوید "اگر بخواهم عناوین مطالبش را بگویم، تشییع فاحشه است." و کاش فقط فهرست مطالب را می خواند تا مردم بدانند آیا همه این 260 صفحه تشییع فاحشه است؟ و مردم خواهند دانست. دیر و زود دارد، سوخت و سوز ندارد!

بدتر آنکه حرف از تبیین و روشنگری کنیم، اما درباره جملاتی تحریف و تقطیع شده. حرف غلطی درباره رنگ چادر را تبدیل به خود چادر کنیم و بعد تبدیل به اصل حجاب کنیم، و بعد بکشانیم به تعارض با قرآن و مقدسات!

حرف غلط یا غیرمنطقی یا ناقصی تقطیع و تحریف می شود، فضاسازی رسانه ای می شود و عده ای به وسط میدان کشیده می شوند تا اعلام موضع کنند، نه در نتیجه مطالعه دقیق و کامل، که وقت تنگ است، به همین چیزی که ما منتشر کرده ایم اعتماد کنید و... .

بگذریم. و بگذریم که تکرار این گونه اشتباهات از سمت بعضی نخبگان دینی و سیاسی به کجا منجر می شود، که گذر زمان همه چیز را مشخص خواهد کرد.

«اینجور نباشد که مخالفت با یک کسى، ما را وادار کند که نسبت به آن کس از جاده‌ى حق تعدى کنیم، تجاوز کنیم، ظلم کنیم؛ نه، ظلم نباید کرد. به هیچ کس نباید ظلم کرد.... درباره‌ى زیدى که شما او را قبول ندارید، دو جور میشود حرف زد: یک جور آنچنانى که درست منطبق با حق است، یک جور هم آنچنانى که در آن آمیزه‌اى از ظلم وجود دارد. این دومى بد است، باید از آن پرهیز کرد. درست همانى که حق است، صدق است و شما در دادگاه عدل الهى میتوانید راجع به آن توضیح دهید، بگوئید، نه بیشتر.»(بیانات رهبری در سالگرد ارتحال امام-14/3/89)

«در دورانهاى مختلف هر جائى که این اختلاف سلیقه ها و اختلاف برداشتها با هواى نفس انسان مخلوط شد، کار خراب میشود. به خودمان در فریب خوردن از هواى نفس سوءظن داشته باشیم. نگاه کنیم ببینیم کجا نفس است و هوى‏ هاى نفسانى ماست؛ کجا نه، واقعاً احساس تکلیف است؛ و در احساس تکلیف هم دقت بکنیم که قدم از دایره‏ ى تکلیف آنطرف‏تر نباید گذاشت؛ زیاده‏روى نباید کرد. آن وقت لطف خدا با ماست.» (88/5/3)

و کلام آخر: کف روی آب، همیشه روی آب نخواهد ماند. حتی اگر این آب کمی ناخالصی هم داشته باشد.

و آخرتر اینکه: امیدوارم بعضی دوستان بجای تکفیر بنده، کمی بیندیشند و مطالعه کنند. در ضمن دغدغه بنده به خاطر یک شخص و روزنامه و دولت نیست.


مرتبط:

متن کامل مطالب ویژه نامه خاتون1                           

نامه جوانفکر به حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی  

پاسخ استاد شریف زاده به آقایان: علم الهدی، غریب رضا، قدیری ابیانه، معین الاسلام

  • قاسم بهرامیان

نظرات  (۱۰)

احسنت....
آقای بهرامیان
من یه سوالی دارم
کسی که بنای کارش بر ایجاد فساد و تباهیه اگه اومد یه حرف درست و یه حرف غلط رو با هم قاطی کرد باید چکار کرد باهاش؟ در حالی که می دونی حرف درستی هم که زده برای پوشش بر کل کارشه
خوبه یه دوره تاریخ بنی امیه و چگونگی حکومتشون رو بخونی تا بفهمی چطوری با مخلوط کردن حق و باطل می شه بر مردم حکومت کرد. شیوه ای که رییس جمهور منتخبتون در پیش گرفته برای این دو روز دنیاش.
ضمنا خوبه به جای خرید از فروشگاه های زنجیره ای هم مثل جانبازان که جنس ارزون می دن دست مردم بیای یکم از بقیه شهرها خرید کنی قیمتا رو ببینی تا ببینی این آقایون دولتی که این طوری سر کارتون گذاشتن چطور با زندگی و آینده مردم و جووناشون بازی می کنن.
نکته بعدی اینه که شما که میگی دغدغه ات دولت نیست و عکس آقا رو زدی بالای سایتت چطور تا حالا یه مقاله در مورد مساله نقاط ضعف که یکی دو هفته پیش گفتن ننوشتی؟
ضمنا میشه یه بار این جا توضیح بدی که کدوم مدرسه درس می خونی و اساتید کین؟





بهرامیان:
پاسخ در نظر بعدی.
  • قاسم بهرامیان
  • در پاسخ به نظر "سلام":

    1- دلیل و مستند شما برای اینکه "حرف درستی هم که زده برای پوشش بر کل کارشه" چه چیزی است؟ اطلاع دقیق دارید یا از همین شنیده های افراد می گویید؟ الان شخصیت های سیاسی و مذهبی مختلف هرکدام تحلیلی دارند و تحلیل یک عده ای هم همین چیزی است که شما گفتید، اما نه آنهامستندی ارائه می کنند و نه من و شما اطلاع یقینی داریم، بنده در این مواقع تحلیل و تشخیص رهبری بر تشخیص هر کس دیگری در هر رتبه ای ترجیح دارد و رهبری از ان تعبیر به «اختلاف عقیده و نظر و سلیقه + حرف غلط» کرده اند. توضیح بیشتر در مطلب زیر:

    http://daheye4.blogfa.com/post-108.aspx

    ضمناً آیا این همه مطالب و مصاحبه مفید با اساتید خوب حوزه و دانشگاه هیچ اثری در خواننده ندارد و فقط یک حاشیه است؟!

    2- همه خرید بنده از فروشگاه ها نیست و ضمناً خیلی کم هم از فروشگاه جانبازان است! بنده هم تورم و گرانی را نفی نمی کنم، اما اینکه بخواهیم ارزیابی از عملکرد یک مجموعه داشته باشیم نمی شود گتره ای نظر داد، بلکه به آمار رسمی کشور که مورد تایید و تاکید رهبری هم هست باید مراجعه کرد. آمار تورم تا فروردین 90 در سایت بانک مرکزی موجود است:
    http://www.cbi.ir/category/1611.aspx
    و بعد از آن به دلیل منع برنامه پنجم، اعلام رسمی آمار برعهده مرکز آمار قرار داده شده است.

    اگر به آمار اسفند 89 و فروردین 90 مراجعه کنید می بینید که میزان تورم نسبت به ماه قبل:

    در فروردین 90، در 8 استان کمتر از استان قم می باشد.

    و در اسفند 89، در 21 استان کمتر از استان قم یا مساوی با آن می باشد.

    ادامه در نظر بعدی
  • قاسم بهرامیان
  • ادامه نظر قبلی:

    3- اینکه درباره بعضی موضوعات مطلبی ننوشته ام، به این بر می گردد که بنده وارد موضوعاتی که تخصص یا اطلاعات کافی ندارم نمی شوم. اما اگر فکر می کنید بنده انتقادی به این دولت نداشته ام، خوب است نگاهی به مطالب زیر بیندازید:

    نمونه هایی از تبیین و روشنگری، بدون اتهام و هوچیگری
    http://daheye4.blogfa.com/post-115.aspx

    احمدی نژاد و حامیانش هر دو اشتباه کردند!
    http://daheye4.blogfa.com/post-52.aspx

    آقای مشایی خوب بود،اما خیلی دیر! // آقای احمدی نژاد، دارد خیلی دیر می‌شود!
    http://daheye4.blogfa.com/post-51.aspx

    نگاهی به اظهارنظرها درباره نامه رهبری به رئیس جمهور درمورد مشایی
    http://daheye4.blogfa.com/post-50.aspx

    آقای رئیس جمهور! لطفاً توضیح دهید
    http://daheye4.blogfa.com/post-49.aspx

    4- در مورد مدرسه و اساتید نمی دانم یه چه منظوری می خواهید و چه ضرورتی دارد، اما اگر هویتتان را مشخص کردید، در خدمتیم.
    سلام مجدد آقای بهرامیان
    من کلا دید خوبی نسبت به این دولت و کارهاش و حرفاش و آمارهاش ندارم
    اگر اون روز از روی ناراحتی چیزی در مورد خودتون و زندگی تون گفتم و ناراحتتون کردم عذرخواهی می کنم
    امیدوارم قبل از شب بیست و سوم ماه مبارک من رو حلال کنید
    سلام و ممنون از نظرتان بابت یادداشت "سه مسئله پیش روی نظام جمهوری اسلامی".
    جمله پیشنهادی تان را به جای جمله خودم قرار دادم.
    سلام علیکم و طاعات قبول

    اول تشکر می کنم از زحمتی که ایمیلی که به بنده زدید.

    مطلب شما را خواندم و دقتتان را ستودم.

    دو نکته را عرض می کنم شاید که مفید باشد:

    1. وقتی کسی می گوید تمامش را خودم دیدم و بعد اظهار نظر می کند نمی توان او را جوزدگی و بی دقتی متهم کرد نهایتا می شود ادله رد او را با دلیل رد کرد و نقدی به آن وارد کرد (تیتر و موضوع بحث شما حول همین محور است)

    2. نکته مهمی که احتمالا از دیده شما مخفی مانده و نگاه اجتهادی را ثابت و یا حداقل تقویت می کند بحث دقیقی به نام «جهت صدور» است که در چگونگی تعامل با یک خبر یا نقل و یا اظهار نظر؛ نقش کلیدی دارد.

    کم نیستند روایات و اخبار صحیح السند و صریح الفظ ی که به دلیل جهت صدور خاص و یا همان انگیزه های ویژه مثل تقیه به کلی مردود اعلام شده و از عمل به آن نهی می شود.

    امروز نگاه مجتهدانه به خاتون و ماتون نگاهی است که از جهت صدور و انگیزه نشر غافل نباشد و در مورد برآیند اثر اظهار نظر می کند.

    البته پر واضح است که در این بین نباید از دقت در نقل و نقد ظاهر عبارت چیزی کاست.



    بهرامیان:

    علیکم السلام و بسیار ممنون از ارائه نظر و ابراز لطفتان.

    سخن بنده در دو چیز است:

    یکی مبنای قضاوت درباره همین جهت صدور است که عده ای انحراف ریشه دار و هم سنگ فتنه 88 و یا بدتر از آن می دانند، و رهبری اختلاف عقیده و نظر و سلیقه ای می دانند که با جریانی مثل فتنه 88 متفاوت است و اگر حرف غلطی هم در این بین وجود دارد، باید با ملاحظه جوانب درباره آن تبیین انجام داد.(رجوع شود به: http://daheye4.blogfa.com/post-108.aspx)

    دیگر اینکه چرا مطالب بسیاری که از نگاه طیف حزب اللهی قابل قبول است و لیستی از آنها در نامه جوانفکر به آیت الله مکارم آمده است دیده نمی شود؟ اگر سخن کسی درباره نقد هدف و جهت صدور هم باشد، لااقل باید مطالب خوب را ببیند و به آنها اشاره کند و بعد بگوید که اما هدف از این مطالب چیز دیگری است. روایتی را هم اگر می خواهند از حیث صدور رد کنند، دیگر متن روایت را که تحریف و تقطیع نمی کنند! چیز دیگری را که به آن روایت مربوط نیست را که دیگر با تمسک به این روایت رد نمی کنند.
    با یادداشت "ضرورت ترویج فکر فاخر مهدویت در کشورهای انقلابی عربی" به روز شدم.
    http://khatoonmag313.blogfa.com/
    در وبلاگ نشریه خاتون ببینید:
    متن کامل مصاحبه خاتون1 با حجت الاسلام سید احمد خاتمی: ممتأسفانه بابی جداگانه در فقه در رابطه با حجاب نداریم...

    انتقاد حقوقدانان از برخورد سیاسی با خاتون1

    انتقاد نمایندگان مجلس شورای اسلامی از برخورد سیاسی با خاتون1

    و.....
    راستی آدرس وبلاگ عوض شده، آخه فیلترش کردن ....
    سلام. وقت بخیر.
    با این بی انصافی ها جز کشیدن آه کار دیگری نمی شود.
    با « دفاع بد از حجاب بجای کار فرهنگی » بروزم.
    به امید موفقیت و توفیق در این جنگ نرم. یاعلی
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی