یادداشتهای قاسم بهرامیان

یادداشتهای قاسم بهرامیان
دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

راه ارتباطی در پیام رسانها

صفحه و کانال در پیام رسانها

صفحه در اینستاگرام

صفحه در اینستاگرام

آخرین نظرات
  • ۱۹ بهمن ۹۸، ۰۹:۲۳ - علی اصغر
    سلام
پیوندها
بایگانی

ابراهیم فیاض، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران:

روایت سازمان مدیریت از توسعه یک روایت آمریکایی بود

 

ابراهیم فیاض در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس:

  • در دوران کارگزارن و اصلاحات مدرنیزم اساس حرکت بود و تصور و بنا بر این بود که اگر بخواهیم پیشرفت کنیم و به توسعه برسیم باید غربی شویم. سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خصوصا پس از انقلاب شاخص‌ها را از روایت آمریکایی توسعه می‌گرفت و اساس برنامه‌ریزی این بود که شاخص‌های اقتصادی و مالی که تخصیص منابع و اعتبارات را سازمان می‌داد از غرب گرفته شود.

     

  • احمدی‌نژاد سازمان برنامه و بودجه را حذف کرد برای اینکه بتواند شاخص‌ها را مستقیما از بوم برداشت و استخراج کند. به همین دلیل اختیار برنامه‌ریزی به استان‌ها داده شد و در رابطه با تخصیص منابع و بودجه نیز خود احمدی‌نژاد نظارت کرد و فرآیند آباد سازی را در کشور آغاز کرد.

     

  • اثر این فرآیند باعث شد که استان کردستان به گونه‌ای به آرامش رسید که امکان سفر مقام معظم رهبری که دست‌آوردهای جدی داشت به آنجا فراهم شد و اگر نبود فعالیت احمدی‌نژاد، چنین موفقیتی بوجود نمی‌آمد.

     

  • در این فرایند شاخص‌ها از بوم برداشت می‌شد و هر استانداری آن را برای استان خودش تعیین می‌کرد. ... باید در کشور بومی‌سازی نهادینه شود و اگر کسی در تهران نشسته و بگوید کل کشور باید مثل تهران ساخته شود، همین افتضاحی بوجود می‌آید که تا کنون در کشور ایجاد شده است. هر شهری باید بنا به آب و هوا، محیط طبیعی، و دیگر مؤلفه‌های بومی خودش ساخته شود نه بر اساس شاخص‌هایی که تهران تعریف می‌کند که اغلب آن هم وارداتی است.

     

  • با ایجاد تک‌نگاری و مونوگرافی از سراسر کشور می‌توان تلاش کرد که به عنوان مثال فوتبال را در خوزستان، کشتی را در مازندران، تنیس را در گیلان، کریکت را در سیستان و... امثال آن را تقویت کرد و حتی این موضوع درک شود که مسئله ساده‌ای مثل فوتبال در آذربایجان، خوزستان،‌ بوشهر و مناطق دیگر به شیوه‌های متفاوتی انجام می‌شود.

     

  • فیاض با بیان اینکه مردم از این حرکت دولت راضی‌اند و رفتار دولت را می‌پسندند اظهار داشت: در استان فارس دولت 8 دهنه تونل را در عرض 1 سال ایجاد کرده است و وضعیت فاجعه‌آمیز راه کازرون که در طول 50 سال گذشته تلفات زیادی را موجب شد به همت دولت در عرض 6 ماه با ایجاد تونل‌هایی اصلاح شد و راه به جای 4 ساعت در 1 ساعت پیموده می‌شود.

     

منبع: خبرگزاری فارس – 88/3/3

 

در حاشیه خبرها:

البته به این صحبتها هم توجهی نکنید، چون ایشان که نه استاد دانشگاه است و نه جزء نخبگان!

نخبگان و کارشناسان و اقتصاددانان فقط در کارگزاران و «اونها» وجود دارند، پس نتیجه گیری اخلاقی‌اش این می‌شود که تصمیمات دولت نهم کلّهم غیرکارشناسی است و یک شبه گرفته می‌شود. فکر کنم آقایان جلسه‌ نهایی تصمیماتشان را در روز می‌گذاشتند تا نکند یک وقت یک‌شبه تصمیم بگیرند!

 

  • قاسم بهرامیان

نظرات  (۱)

عزیزم حداقل من قصه راه کازرون شیراز را میدانم از سال 76 شروع شد و تا سال گذشته ادامه پیدا کرد انشاالله سایر منابع خبری شما اینگونه نباشد.




پاسخ نویسنده وبلاگ: نمی دانم شما آخرین بار کی از آنجا عبور کرده اید، ولی جهت اطلاع شما عرض می کنم که موردی که آقای فیاض اشاره کرده‌‌اند مربوط به قسمتی از جاده کازرون شیراز است که به محور دشت ارژن-کازرون معروف است.
در 86/10/18 با حضور رئیس جمهوری این محور 63 کیلومتری افتتاح شد و مسیر کازرون شیراز را ‪ ۳۲‬کیلومتر کاهش داده و قسمت قابل توجهی از ترافیک مسیر شیراز- بوشهر را شکسته و تنگه حادثه ساز ابوالحیات را حذف کرده است. همچنین تعدادی ازآبادی‌ها و روستاهای موجود در این مسیر نیز از بن بست خارج شد.
این راه که از آرزوهای 40 ساله مردم کازرون نام برده می شود، شامل 7 تونل است که 6 تونل آن در دولت نهم احداث شده است. و به گفته رحمتی، وزیر وقت راه و ترابری، عمده کار ساخت این پروژه در دولت نهم انجام شده است.
رئیس جمهور در روز افتتاح در جمع مردم کازرون گفته بود: «وقتى بحث شیراز پیش آمد، هیچکدام از پروژه ها انگیزه سفر به من نداد اما وقتى گفتند یکى از پروژه ها در راستاى تحقق آرزوى ۴۰ ساله مردم کازرون است، با وجود فشردگى کار و کسالت و به خاطر این که گفتند این پروژه باعث خوشحالى مردم مى شود، گفتم حتماً باید سفر کنم و در این خوشحالى شرکت کنم. »
ضمن تشکر از نظرتان که باعث شد از جزئیات این خدمت بزرگ دولت بیشتر آگاه شوم. اما امیدوارم منتقدان دولت با علم و آگاهی آمارها و دستاوردها را نفی کنند.
منابع:

http://www2.irna.com/ar/news/view/line-9/8610187991121642.htm

http://www.iran-newspaper.com/1386/861019/html/politic1.htm#s798906

http://www.magiran.com/npview.asp?ID=1683045

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی