یادداشتهای قاسم بهرامیان

یادداشتهای قاسم بهرامیان
دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

راه ارتباطی در پیام رسانها

صفحه و کانال در پیام رسانها

صفحه در اینستاگرام

صفحه در اینستاگرام

آخرین نظرات
  • ۱۹ بهمن ۹۸، ۰۹:۲۳ - علی اصغر
    سلام
پیوندها
بایگانی

فرق است بین خطای سیاسی و تخلف و جرم قانونی

دوشنبه, ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۲، ۰۹:۵۷ ب.ظ

بنده اقدام احمدی نژاد برای آبرو و اعتبار مایه گذاشتن برای مشایی را صحیح نمی دانم و آن را از لحاظ سیاسی خطا و به ضرر خود او می دانم و معتقدم او در تشخیص اصلح اشتباه کرده است.

اما از طرف دیگر، سخن مخالفین در رابطه با متخلف و مجرم بودن احمدی نژاد را هم صحیح نمی دانم و دلایلم را در ذیل پاسخ به چند شبهه می آورم.

 

شبهه اول: چون دولت مجری انتخابات است، حمایت او از داوطلب خاصی، دخالت در انتخابات است

پاسخ:

طبق ماده 31 قانون انتخابات ریاست جمهوری، دولت مجری انتخابات نیست، بلکه وزارت کشور زیر نظر هیأت اجرایی مرکزی انتخابات، مجری انتخابات است. در این هیأت 11 نفره، تنها وزیر کشور و وزیر اطلاعات از طرف دولت حضور دارند. در هیأت های اجرایی شهرستانها هم تنها 2 نفر از 13 نفر(فرماندار و رئیس ثبت احوال) از طرف دولت هستند.

 

شاهد و مؤید این موضوع هم این است که علی رغم اینکه طبق ماده 37 « کلیه افرادی که مسئولیت مستقیم در امر انتخابات ریاست جمهوری به صورت اجرا و یا نظارت دارند در صورتی می‌توانند داوطلب شوند که ‌قبل از ثبت نام از سمت خود استعفا نموده، و در آن سمت شاغل نباشند»، اما چون رئیس جمهور، معاونین او و وزاری دیگر جزء مقامات اجرایی انتخابات محسوب نمی شوند، داوطلب شدن آنها برای ریاست جمهوری نیاز به استعفا ندارد و در همین دوره نیز، رحیمی و خلیلیان و مهمان پرست بدون استعفا ثبت نام کردند و در هر دوره ای رئیس جمهور فعلی بدون استعفا برای دور دوم ثبت نام می کند.

 

راستی، چرا هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات و شورای نگهبان در موارد زیر به متخلفین اعتراض نکردند و اقدام مجرمانه آنها را به قوه قضائیه ارسال نکردند؟

1- «حسین مظفر»، نماینده مجلس و عضو علی البدل هیأت اجرایی مرکزی انتخابات و جزء مجریان مستقیم انتخابات، دوشادوش علی اکبر ولایتی برای ثبت نام به وزارت کشور آمد؟(اینجا)

2- «رضا تقی پور» وزیر سابق ارتباطات و عضو علی البدل دیگر هیأت فوق، از باقری لنکرانی اعلام حمایت کرده است.(اینجا)

 

شبهه دوم: اگر دخالت در انتخابات هم نباشد، استفاده از امکانات دولتی برای حمایت از یک نفر است

پاسخ:

آن چه که در قانون، در حوزه تبلیغات منع شده است، مربوط می شود به «بعد از تاریخ اعلام رسمی اسامی نامزدها». در متن قانون توجه کنید:

«ماده ۶۸ - انجام هر گونه فعالیت تبلیغاتی از تاریخ اعلام رسمی اسامی نامزدها له یا علیه نامزدهای ریاست جمهوری از میز خطابه نماز جمعه و یا‌هر وسیله دیگری که جنبه رسمی و دولتی دارد و فعالیت کارمندان در ساعات اداری و همچنین استفاده از وسایل و سایر امکانات وزارتخانه‌ها و‌ادارات، و شرکتهای دولتی و مؤسسات وابسته به دولت و نهادها و مؤسساتی که از بودجه عمومی (‌به هر مقدار) استفاده می‌کنند و همچنین در اختیار‌گذاشتن وسایل و امکانات مزبور ممنوع بوده و مرتکب مجرم شناخته می‌شود.»

و به دلیل همین قید است که نمی توان به اقدام صداوسیما در پوشش نظرات کاندیداهای احتمالی(با گزینش های سلیقه ای) خدشه اساسی وارد کرد.

بنابراین حضور احمدی نژاد در وزرات کشور(حتی بدون مرخصی هم) و نیز همراه بردن مشایی در سفرهای استانی تا امروز، تخلف محسوب نمی شود(چون هنوز نامزد رسمی نبوده)، ولی در ایام تبلیغات رسمی آینده، حضور مشایی در سفرهای استانی تخلف و جرم است.

 

استناد به ماده 73 که می گوید« مقامات اجرایی و نظارت انتخابات حق تبلیغ له یا علیه هیچیک از داوطلبان انتخاباتی را نخواهند داشت» نیز صحیح نیست. زیرا گفته است «مقامات اجرایی انتخابات» و نه مطلق «مقامات اجرایی» و لذا شامل رئیس جمهور نمی شود.

 

شبهه سوم: ادعای مرخصی گرفتن قابل قبول نیست و احمدی نژاد در زمان تبلیغات رسمی هم نمی تواند با این ادعا از مشایی حمایت کند

پاسخ:

می تواند حمایت کند، به چند دلیل:

1- رئیس جمهور کارمند دولت و عضو نهاد ریاست جمهوری محسوب می شود و مانند هر کس دیگری می تواند مرخصی بگیرد.

2- ماده 68 قانون، «فعالیت کارمندان در ساعات اداری» را در تبلیغات منع کرده است و خارج آن اشکالی ندارد.

3- در تبصره 2 ماده 68 آمده است:« ادارات و سازمانها و ارگانهای دولتی و نهادها و اعضای آنها با ذکر سمت خود حق ندارد له یا علیه هیچیک از نامزدهای انتخاباتی‌اعلامیه، اطلاعیه، پلاکارد بدهند.»

 

مفهوم این تبصره این است که اعضای سازمانهای دولتی و عمومی، به عنوان «شخص حقیقی و بدون ذکر سمت» می توانند از فردی حمایت کنند و احمدی نژاد هم از این تبصره مستثنی نیست.

 

و به همین دلیل شما خواهید دید که حجت الاسلام سید مهدی خاموشی-رئیس سازمان تبلیغات اسلامی(به عنوان یک نهاد عمومی)_ که مرد پشت پرده و دبیر ائتلاف 2+1 است، حتی بعد از اعلام زمان تبلیغات هم به کار انتخاباتی خودش ادامه می دهد و هیچ کس هم درباره او اظهار نظر نخواهد کرد.

 

شبهه چهارم: هیچ رئیس جمهوری تا به حال این کار را نکرده است. این نشانه قدرت طلبی و روش پادشاهی گونه او است که برای خودش جانشین تعیین می نماید

پاسخ:

اولا: این را هم اضافه کنید به اینکه او «احمدی نژاد» است بالاخره و اهل کارهای بدون سابقه. نفس سابقه نداشتن یک کار، دلیل بر خلاف بودن آن نیست.

ثانیا: آیا اصلح دانستن یک نفر از نگاه خود و توصیه به مردم برای اقبال به او و واگذر کردن اختیار به مردم، همان روش پادشاهان و مستبدان است؟ آیا الزاماً به دلیل قدرت طلبی است؟ آیا با این شیوه استدلال، توصیه امام خمینی(ره) به مسوولین درباره شایستگی آقای خامنه ای برای رهبری هم نفی اختیار مجلس خبرگان بود؟ و آیا نعوذ بالله امام(ره) هم مانند پادشاهان عمل کرد؟ بهتر است امثال آقای توکلی کمی هم فکر کنند و حرف بزنند!

  • قاسم بهرامیان

انتخابات یازدهم

نظرات  (۳)

  • ابراهیم خدادی
  • براستی تحلیل خیلی قشنگی ارائه کردید اولا شاید کسانی که قانون را مینوشتند هیچگاه فکر نمیکردند روزی رئیس جمهوری سرکار بیاید که فقط خودش را ببیند و به هیچ اوصولی ژایبند نباشد اگه نماینده مجلسی یا رئیس یک نهادی تبلیغ کرد و قانونا و شرعا در کار اواشکال وارد است آیا دلیل میشود که کسی که در جایگاه بالاترین مقام اجرائی کشوراست نیز تخلف نماید رهبری کشور هم در انتخابات نقش اجرائی برایش قائل نشدند آیا اگر رهبری بیاید و بگوید من مرخصی میگیرم و از یک نفر حمایت میکنم درست است و بعد برایش توجیه بیاوریم بگوییم او که سمت اجرایی ندارد .البته با توجیهات شما این امر را برای رهبری هم مباح بلکه جایز میدانیددر این صورت دیگر چرا اعلام میکنید قائل به انتخابات هستید خوب است قدری خود را از دایره یکجریان خاص بیرون بکشید هر موضوعی را در ارتباط با خودش ببینید آنموقع راحتتر خوبی و بدی و زشتی و زیبایی را خواهید دهید
    سلام
    دست مریزاد.
    عالی بود.
    موفق و منصور باشید همواره
    اینکه شورای نگهبان بار ها از مسیر عدالت خارج شده است جای بحث نیست ! اما حمایت بالاترین مقام اجرایی کشور که قدرت مستقیم در وزارت کشور دارد و کاملا از جریان انتخابات نفع می برد اشتباه است و توجیه نا پذیر!
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی