یادداشتهای قاسم بهرامیان

یادداشتهای قاسم بهرامیان
دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

راه ارتباطی در پیام رسانها

صفحه و کانال در پیام رسانها

صفحه در اینستاگرام

صفحه در اینستاگرام

آخرین نظرات
  • ۱۹ بهمن ۹۸، ۰۹:۲۳ - علی اصغر
    سلام
پیوندها
بایگانی

نظر رهبری درباره یک شعار

«مرگ بر امریکا» مثل همان «اعوذ بالله من الشیطان الرجیم» است


این مطلب در سایت خبری-تحلیلی خبرنو

خلاصه: بعضى از آدمهاى کم مسؤولیت یا بى‌مسؤولیت، مى‌خواستند این فریاد مرگ بر امریکا را که مردم ما از ته دلشان کنده مى‌شود، در گلوها خفه کنند و نگهدارند./ «مرگ بر امریکا» از اعماق جان یکایک مردم برآمد. حال عدّه‏اى در گوشه و کنار پیدا مى‏شوند و مورد سؤال قرار مى‏دهند که «چرا؟» / در طول این چند سال، یک عده به اصطلاح عقلا و مصلحت‌اندیشها، همیشه مصلحت‌اندیشانه و به اصطلاح عاقلانه، مردم و مسؤولان نظام و رهبر عظیم‌الشّأن فقیدمان را نصیحت مى‌کردند که شما چرا بى‌خود با امریکا - که در دنیا قدرتى است - رزم‌آورى و مبارزه مى‌کنید؟!


این روزها بحث‌ها پیرامون شعار کلیدی و اصولی «مرگ بر آمریکا» زیاد مطرح است و رسانه‌های مکتوب و تصویری مستندات دیدگاه امام راحل(ره) در این زمینه را از ابتدای انقلاب تا آخرین ماههای عمر بابرکتشان بازگو کرده‌اند، اما دقت در بیانات مقام معظم رهبری از سال 1368 تاکنون نیز نکات جالب دیگری را از زبان پرچمدار کنونی انقلاب اسلامی و مفسّر حقیقی راه امام ارائه می‌دهد.

منتخب بیانات رهبری در این زمینه بر اساس تاریخ مرتب شده است و هرکدام نکته‌ای مهم درون خود دارد:

« سى و چهار سال است که هر سال در بیست و دوم بهمن، در همهى شهرهاى این کشور، جمعیتهاى عظیم به دفاع از نظام جمهورى اسلامى بیرون مىآیند و «مرگ بر آمریکا» میگویند.»(14/3/92)


« ما افتخار میکنیم که ملت ما، دولت ما، مسئولین ما، جوانان ما و فرزانگان ما در همه‌ى این سالها نسبت به این قضایا بى‌تفاوت نبودند؛ اعلام موضع کردند، ابراز نفرت کردند. این روحیه را ملت ایران نباید از دست بدهد. این روحیه را از دست ندهید؛ بخصوص شما جوانها. یک عده‌اى میخواهند مطلب را واژگونه نشان بدهند؛ اعتراض میکنند: «آقا! چقدر میگوئید مرگ بر فلان، مرگ بر فلان. چرا جنایات آمریکا را یا صهیونیستها را یا هم‌پیمانانشان را در تریبونهاى جهانى علنى مطرح میکنید؟» باید مطرح کرد، باید گفت. ملتها درس میگیرند. ...ملتها الهام میگیرند، دولتها یاد میگیرند و رهبران ملى تشجیع میشوند، وقتى مى‌بینند یک ملت این جور ایستاده است.

چرا ما خجالت بکشیم؟ امروز و در دوران عظمت اسلام، سربلندى نظام اسلامى و سربلندى ملت ایران به خاطر مواضع ضد استکبارى‌اش، آدم مى‌بیند اگر کسى در تریبونهاى جهانى در مقابل آمریکا و اسرائیل و صهیونیسم و هم‌پیمانانشان بایستد و صریح حرف بزند، یک عده‌اى این جا خجالت میکشند! دست به دست هم میمالند ومیگویند: آقا! آبرویمان رفت! مثل همان خجالت کشیدنى که در دوران طاغوت، از نماز خواندن یکى میبردند. چرا خجالت بکشیم؟! مواضع صریح ملت ایران - و بخصوص جوانها - در مقابل ظلمها و ستمهاى بین المللى هرگز نبایستى متوقف بشود.»(27/2/88)


«بعضى تصور مى‌کنند ما دشمنان جهانى خود را تحریک کرده‌ایم که بیایند با ما دشمنى کنند؛ بعضى خیال مى‌کنند شعار «مرگ بر امریکا» امریکا را تحریک مى‌کند که نسبت به نظام اسلامى و ایران اسلامى دشمنى بورزد؛ این خطاست. دشمنىِ نظام مستکبر امریکایى و هر مستکبرى در دنیا با نظام اسلامى، به خاطر پرچم برافراشته‌ى عدالت است؛ به خاطر این است که مى‌بیند با نام اسلام و با تعالیم والاى اسلام کشورى دارد به سمت رشد و توسعه و پیشرفت علمى و عملى حرکت مى‌کند؛ مى‌داند که این، جلوى نفوذ آنها را خواهد گرفت. »(18/2/84)


« ما با هیچ ملتى دشمنى نداریم. «مرگ بر امریکا» یعنى مرگ بر قدرت‏هاى مداخله‏جو و استکبارى. [البته]ملتى که در عمل، استقلال و هویت و توان خود را به مرحله‏ى بروز مى‏رساند و ابتکارِ خود را به کار مى‏گیرد و خود را مستقل مى‏کند [هم] در واقع دارد «مرگ بر استکبار جهانى» و «مرگ بر قدرت‏هاى مداخله‏گر» مى‏گوید.»(18/2/84)


«این‌که مى‌بینید ملت ما بعد از بیست‌وشش سال «مرگ بر امریکا» را فراموش نمى‌کند، به‌خاطر این است که غفلت از توطئه‌ى استکبار جهانى همان، و اسیر توطئه شدن همان. در واقع «مرگ بر امریکا»یى که مردم ما مى‌گویند، مثل همان «اعوذ باللَّه من الشّیطان الرّجیم» است که اول هر سوره‌ى قرآن قبل از «بسم‌اللَّه‌الرّحمن‌الرّحیم» گفته مى‌شود. استعاذه‌ى به خدا از شیطان رجیم براى چیست؟ براى این است که انسان مؤمن یک لحظه حضور شیطان را فراموش نکند؛ یک لحظه از یاد نبرد که شیطان آماده‌ى حمله به او و انهدام حصار معنوى و ایمانىِ اوست. «مرگ بر امریکا» هم براى این است که ملت فراموش نکند سلطه‌گران جهانى منافع سرشارى که در این کشور داشته‌اند و دست آنها کوتاه شده، از یاد نبرده‌اند.»(24/12/83)


« امروز آنها در عراق و صهیونیستهاى غاصب در فلسطین، بزرگترین جنایت بشرى را مرتکب مى‌شوند و این کافى است که دنیا به حقانیت سخن جمهورى اسلامى که «مرگ بر امریکا» و «مرگ بر اسرائیل» را جزو شعارهاى خودش قرار داده، پى ببرد.»(27/2/83)


«انسان اگر زندگى سیاسى بعضى افراد را از اوّلِ انقلاب تا به‌حال نگاه کند، مى‌بیند ملغمه عجیبى از انواع و اقسام فکرهاست! یک روز بود که چنین آدمهایى به این اکتفا نمى‌کردند که در شعارها، مردم فقط «مرگ بر امریکا و مرگ بر شوروى» بگویند. مى‌گفتند باید بگوییم «مرگ بر شرق و غرب»! ما مى‌گفتیم شوروى سمبل یک تفکّر و یک راه غلط است؛ امریکا سمبل جنایت و ستم است؛ چه دلیلى دارد شما بگویید «مرگ بر شرق و غرب»؟! مى‌گفتند شما محافظه‌کار و سازش‌طلبید! از جمله همین حضرات، امروز کسانى هستند که حاضرند بروند رسماً در مقابل امریکا و انگلیس عذرخواهى کنند و بگویند ما غلط کردیم، اشتباه کردیم به شما بدگویى کردیم؛ ما را ببخشید!»(12/8/80)


« آمریکاییها تا به حال گاهى با ریا چیزهایى مى‌گفتند که بعضى، در گوشه و کنار عنوان مى‌کردند: «آقا؛ اینها آن قدرها هم با ما دشمن نیستند. آخر شما مى‌گویید مرگ بر امریکا، مردم مى‌گویند مرگ بر امریکا، بد است! عیب است! زشت است!». بعضى از آدمهاى کم مسؤولیت یا بى‌مسؤولیت، مى‌خواستند این فریاد مرگ بر امریکا را که مردم ما از ته دلشان کنده مى‌شود، در گلوها خفه کنند و نگهدارند. حالا مردم وقتى که در مقابل چنین صراحتى قرار گرفتند، در هر جاى کشور هستند، راحت فریاد مى‌زنند: «مرگ بر امریکا».»(13/2/74)


«...اینها که مقدّسات ما را به بازى گرفته بودند و علاوه بر همه ضربه‏ها، بعد از انقلاب در مقابل نجابت این ملّت و بزرگوارى و کرامت آن امام، با ملّت ایران و با انقلاب اسلامى و با جمهورى اسلامى، این‏گونه رفتار کردند، چه توقّعى دارند؟ از ملّت ما توقّع نوازش دارند؟ «مرگ بر امریکا» را کسى به ملّت ایران یاد نداد. از اعماق جان یکایک مردم برآمد که: «مرگ بر امریکا». حال عدّه‏اى در گوشه و کنار پیدا مى‏شوند و مورد سؤال قرار مى‏دهند که «چرا؟». چرا شما این «چرا» را به جایگاه خودش نمى‏برید؟ چرا نمى‏پرسید که چرا رژیم امریکا با ملّت ایران، به جرم این‏که خواسته است مستقل باشد، این همه کینه‏ورزى و دشمنى کرد و باز هم مى‏کند؟

... البتّه امریکاییها که مى‏گوییم، مرادمان ملّت امریکا نیست. مراد، همان رژیم امریکا و گردانندگان سیاستهاى امریکاست. ...حال عدّه‏اى، ساده‏لوحانه، این گوشه و آن گوشه مى‏نشینند، حرفى و نِقى مى‏زنند. قلم روى کاغذ مى‏آورند که: «چرا با امریکاییها مذاکره نمى‏کنید؟ تا کى مى‏خواهید این وضع ادامه داشته باشد؟» آیا اینها نمى‏فهمند در دنیا چه خبر است؟ نمى‏فهمند که توقّع این دشمنِ افزون‏خواهِ مغرورِ کم‏خرد و بى‏حکمت چیست؟ تصوّر مى‏کنند همین‏قدر که ما مذاکرات و روابطمان را با امریکا شروع کردیم، همه مشکلات تمام خواهد شد؟ نه آقا، قضیّه این نیست. آرى؛ امریکاییها در اظهارات رسمى مى‏گویند و اظهار مى‏کنند که ما آماده مذاکره با ایرانیم. مذاکره براى چه؟ معلوم است؛ مذاکره براى این‏که راهى و مجرایى براى فشار آوردن روى دولت ایران پیدا شود.»(11/8/73)


« اگر مى‌بینید که دولت سعودى و حکام حجاز، راه خانه‌ى خدا را روى این ملت مى‌بندند و حق این ملت را از حج غصب مى‌کنند، به‌خاطر آن است که امریکا از این ملت مى‌ترسد. نباید ساده‌لوحان گمان کنند که شعار «مرگ بر امریکا» در مراسم حج، مگر چیست؛ این شعار و فریادى که از حنجره‌ها خارج مى‌شود، مگر بر پایه‌هاى سلطه‌ى غاصبانه‌ى امریکا و اسرائیل چه اثرى مى‌گذارد. اگر تأثیر شکننده‌ى این شعارها نبود، اگر تأثیر تعیین کننده‌ى فریاد بحق ملت ما علیه سلطه‌هاى جهانى نبود، با ملت ما این‌قدر دشمنى نمى‌شد.»(14/3/69)


«مردم، شعار «مرگ بر امریکا» را هرگز از زبان نینداخته‌اند؛ ولى در طول این چند سال، یک عده به اصطلاح عقلا و مصلحت‌اندیشها، همیشه مصلحت‌اندیشانه و به اصطلاح عاقلانه، مردم و مسؤولان نظام و رهبر عظیم‌الشّأن فقیدمان را نصیحت مى‌کردند که شما چرا بى‌خود با امریکا - که در دنیا قدرتى است - رزم‌آورى و مبارزه مى‌کنید؟! چرا خود را با غول وحشتناکى به جنگ مى‌اندازید؟! این هم از همان جاهایى است که مردم ماهیت آن را فهمیده‌اند؛ اما بعضى از خواص نفهمیدند! آنها خیال مى‌کردند که جمهورى اسلامى بدون هیچ علت و دلیلى، اقدام به ایجاد دشمنى با غول پر قدرتى در سطح جهان کرده است؛ در حالى که قضیه این نبود.»(22/6/68)

  • قاسم بهرامیان

نظرات  (۲)

سلام

کاش یکی هم به من میگفت این مردمی که "هنوز" این شعار از اعماق وجودشان کنده میشود چند در صد از مردمی هستند که من هر روز تو کوچه و خیابان و همسایه و فامیل و محل کار و ... میبینم. و آیا آن قدر اکثریت مطلق هستند که بقیه مجبور باشند تبعات شعارشان را سالها تحمل کنند؟ ... بر فرض محال اگر روزی اکثریت مردم نخواهند به طریق آقایان آرمانگرا باشند... چه جوری باید محترمانه بگویند بابا شما برین دنیا را با هزینه خودتان مدیریت کنید بذارین ما زندگیمان را بکنیم..... از ما که گذشت نوه هایمان.... شما 35 سال حجت را تمام کردید ... همه جورتان را دیدیم.... اصلا ما قوم نوح، آدم نشو!... میشه ما رو زورکی نبرید بهشت؟

پاسخ:
پاسخ:
کاش یکی هم به من میگفت اون آدمایی و خانواده هایی که رفتند 8 سال در مقابل دشمن طمع کار به خاک کشورمون جنگیدند چند درصد از مردم بودند؟

اما همینقدر می دانم که 51درصد مردم رئیس جمهور جدید انتخاب کرده اند اما الزاما جزء مخالفان این شعارها نیستند. چرا که 63 درصد همین مردم در سالهای 84 و 88 به کسی رای دادند که همینجوری شعار می داد و آرمانگرا بود و... .
...و مطمئنم که بسیاری که به احمدی نژاد رای دادند الزاما موافق ماجراجویی های آرمانگرایانه نبودند.... شعار های هنجار شکنانه و نفت سر سفره مردم و مبارزه با دانه درشتان درون نظام (سال 84) و حقوقهایی که نزدیک انتخابات زیاد شد و حمله به مسوولان بلند پایه و نقد تاریخ انقلاب تا سال 84 (سال 88) آرای زیادی به صندوق ایشان ریخت..... از اینها که بگذریم در میان اقشار متنوع مردم نفس کشیدن.... تصویری متفاوت از خواسته های مردم ترسیم میکند که برای دیگری قابل اثبات نیست... امتحانش مجانیست


پاسخ:
پاسخ: فارغ از درستی یا نادرستی مواردی که ذکر کرده اید، همه موارد بعد داخلی دارد. لذا انتخاب مجدد او در سال 88 نشان داد که نظر اکثریت مردم در سیاست خارجی آنگونه که شما تحلیل کرده اید نیست. زیرا اگر مخالف مشی او در سیاست خارجی بودند و این مخالفت احتمالی آنقدر ضریب اهمیت داشت که در انتخاب آنها موثر بود، نتیجه چیز دیگری می شد.
لذا ادعایی که مطرح کرده اید هیچ موید و پشتوانه قابل اعتمادی در انتخابات های ما ندارد. می دانید که موافقت من نوعی و آنها که با آنها برخورد داریم ملاکی برای تشخیص نظر اکثریت یک ملت نیست. چرا که اگر اینگونه بود از دید شما احمدی نژاد نباید انتخاب می شد و از دید بنده روحانی و خاتمی!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی