یادداشتهای قاسم بهرامیان

یادداشتهای قاسم بهرامیان
دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

راه ارتباطی در پیام رسانها

صفحه و کانال در پیام رسانها

صفحه در اینستاگرام

صفحه در اینستاگرام

آخرین نظرات
  • ۱۹ بهمن ۹۸، ۰۹:۲۳ - علی اصغر
    سلام
پیوندها
بایگانی

💠 آیا مسوولیت عملکرد نهادهای زیرمجموعه رهبری، متوجه ایشان است؟

 

مرور بخشی از مصاحبه آیت الله جنتی با مجله حکومت اسلامی _ منتشر شده در پائیز ۱۳۸۵ - که دیدگاه مقام معظم رهبری در این رابطه را نقل می کنند، می تواند روشن کننده دیدگاه ایشان باشد.

 

 

🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹

 

آیت الله جنتی: 

 

...نظر عده ی زیادى از اعضاى خبرگان بر این بود که باید هیأت تحقیق [درباره بقا و استمرار شرایط رهبری]، در نهادهاى زیر نظر مقام معظم رهبرى تحقیق و بررسى کند که آیا درست اداره مى شود یا نه ؟

 

#نظر_اکثریت بر این بود تا این که موضوع را با مقام معظم رهبرى در میان گذاشتیم , چندین جلسه صحبت شد, ایشان با این نظر #موافق_نبودند ، بحث هاى مفصلى شد که آیا اصولاً از قانون اساسى چنین مطلبى استفاده مى شود یا نه ؟

 

🔸ایشان خیلى مستدل و منطقى و مستند و طىّ یک بحث نسبتاً طولانى فرمودند که اصل یکصدویازدهم این را نمى گوید. بلکه این اصل در این مقام است که شرایطى که در اصل یکصدونهم براى رهبرى آمده , وظیفهء خبرگان است که بررسى کنند که آیا وجود دارد یا نه ؟ پس شما باید عملکردها [عملکرد ما] را بررسى کنید.

 

#عملکرد_ما با عملکرد این تشکیلات فرق مى کند, به عنوان مثال رییس قوهء قضاییه را نصب مى کنم و یا رییس صدا و سیما را نصب مى کنم . این انتصاب ها را بررسى کنید که آیا به عدالت من خدشه اى وارد مى کند یا نه ؟ پس اگر خدشه وارد کند, در آن حرفى نیست و شرط از بین رفته , اگر به تدبیر و مدیریت من ضربه مى زند, معلوم مى شود که من تدبیر ندارم و این کار من خلاف تدبیر و مدیریت است , در این صورت شما مى توانید, اقدام کنید.

 

🔹اما قوه قضاییه , قضات زیادى دارد, تشکیلات دارد, کارمندانى دارد که در سراسر کشور فعالیت  دارند, اگر کسى در بخشى اقدام خلافى کرد, #مسؤولیتش_با_رهبرى_نیست .

 

مقام معظم رهبرى به عنوان مثال فرمودند: یکى از نهادهاى زیر نظر رهبرى , بنیاد مستضعفان است . اگر بنیاد در یک یا چند شهر کارهاى خلاف شرع انجام داد, نباید گفت : چون یک مدیر یا رییس بنیاد در یک شهر خلاف شرعى مرتکب شده , رهبرى از عدالت خارج شده است . چه ربطى به رهبرى دارد؟

 

✅ بله , اگر تخلّفى صورت گرفت و به من گزارش دادند و من هم با احراز خلاف , سکوت کردم و اقدامى انجام ندادم , این به من ارتباط پیدامى کند.

 

🔸در مورد نیروهاى مسلح فرمودند: اصلاً حرفش را نزنید, براى این که در نیروهاى مسلّح امکان این که کسى تحقیق و سؤال کند, نیست . نیروهاى مسلّح , جاى این حرفها نیست . مگر مى شود کسى در میان نیروهاى مسلّح وارد شود و راجع به مسائلى ایجاد شبهه کند؟ در این صورت فرمانده نمى تواند کار کند.

 

به هر حال طى دو ـ سه جلسه اى که با ایشان داشتیم و بحث هاى زیادى شد, با این موضوع مخالفت کردند.

 

البته نظر برخى دوستان در هیأت تحقیق این بود که ما #حق_داریم بر دستگاه هاى زیرنظر رهبرى نظارت کنیم , استدلال مى کردند و دلایل خود را مى گفتند.

 

ولى نتیجه این شد که مقام معظم رهبرى فرمودند:

 

🔹اگر بنا بر بررسى و سؤال و اقدامى است , با دفتر من در ارتباط باشید واز دفتر سؤال کنید, ببینید من دربارهء این تشکیلات چه کرده ام . دربارهء مراکزى که زیر نظر من است , چگونه عمل کرده ام . از اقدامات من سؤال کنید, آن ها به شما پاسخ مى دهند, چون من به آن ها دستور مى دهم که شما هر سؤالى داشتید, اطلاعات را در اختیار شما قرار دهند. آن وقت اگر دیدید کارهایى که انجام داده ام به یکى از شرایط لازم در رهبرى خدشه وارد مى کند, جاى این است که اقدام بکنید, در غیر آن صورت ربطى به رهبرى ندارد.

 

به هر حال بحث در اینجا تمام شد و همه هم قبول کردند. ما هم گزارش را به مجلس خبرگان ارائه کردیم و آن ها هم پذیرفتند, حال ممکن است بعضى از خبرگان نظر دیگرى داشتند, اما در مجموع خبرگان این نظر را #پذیرفت  .

 

منبع: بخشی از مصاحبه آیت الله جنتی با مجله حکومت اسلامی، پائیز ۱۳۸۵، شماره ۴۱، ص ۵۵ تا 58

 

http://www.majlesekhobregan.ir/fa/publications/mags/is_gv/magazines/041/03.htm

 

🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹

عضویت در کانال: @BahramianGh

 

ارتباط با بنده: @bahramian_gh

  • قاسم بهرامیان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی