یادداشتهای قاسم بهرامیان

یادداشتهای قاسم بهرامیان
دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

راه ارتباطی در پیام رسانها

صفحه و کانال در پیام رسانها

صفحه در اینستاگرام

صفحه در اینستاگرام

آخرین نظرات
  • ۱۹ بهمن ۹۸، ۰۹:۲۳ - علی اصغر
    سلام
پیوندها
بایگانی

چرا "دهه چهارم"؟

سه شنبه, ۲۵ فروردين ۱۳۸۸، ۱۰:۱۸ ق.ظ
نامگذاری دهه پیش روی ما-که امسال سال اول آن می باشد- از سوی مقام معظم رهبری به دهه پیشرفت و عدالت، شاخصی است کلی برای همه ما که در همه حرکتهای سیاسی، علمی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی باید آن را مد نظر داشته باشیم.
در حقیقت مقام معظم رهبری علاوه بر بحث چشم انداز 20 ساله و سیاستهای کلی 5 ساله، یک شاخص را از دل آنها بیرون آورده اند تا در همهمه بحثهای توسعه و کارآمدی و تولید و پیشرفت و عدالت و توزیع فقر و ...، مردم و مسوولین یادشان نرود که هدف چیست؟ تا عده ای نخواهند در گفت و گوهای سیاسی اشان عدالت را در مقابل پیشرفت بگذارند. یا عدالت را به قربانگاه پیشرفت و توسعه ببرند و با شعار مخالفت با توزیع فقر، عدالت را زیر سوال ببرند و یا حداکثر بعنوان تزیین سخنرانی هایشان آن را نگهدارند، اما با قالبی خالی از روح(هر چند همین شعار دادنش هم تا چند سال قبل شده بود کسر شان آقایان)؛ و یا پیشرفت را نادیده بینگارند و عدالتی را ذکر کنند که هیچ ارتباطی با مفهوم اصلی آن یعنی "قرار گرفتن هر چیزی در سر جای خودش" ندارد. عدالتی که به تعبیر رهبری اگر بدون پیشرفت باشد، می شود: "برابری در عقب ماندگی، برابری در فقر"(بیانات در حرم رضوی-87/1/1).
و البته عدالت هم پایه هایی دارد به نام عقلانیت و معنویت، که به تعبیر رهبری: "بدون معنویت و بدون عقلانیت، عدالت تحقق پیدا نمیکند؛ اگر معنویت نشد، عدالت تبدیل میشود به ظاهرسازى و ریاکارى؛ اگر عقلانیت نشد، عدالت اصلاً تحقق پیدا نمیکند و آن چیزى که انسان تصور میکند عدالت است، مى‏آید و جاى عدالت واقعى را میگیرد. بنابراین معنویت و عقلانیت در تحقق عدالت شرط است."(بیانات در دیدار اعضای هیات دولت- 87/6/2)

از این رو در میان همه نامهای ممکن برای یک وبلاگ به نظرم رسید "دهه چهارم" نامی پرمفهوم تر می باشد. بنابراین طبیعی است که همه مطالبی که در این وبلاگ می آید از اعتقادی گرفته تا فرهنگی و علمی و سیاسی و انتقادی و حتی روزمره سمت و سویی به شاخص پیشرفت و عدالت دارد. امید که توفیق داشته باشم.

  • قاسم بهرامیان

نظرات  (۱)

به نام خدا
سلام خسته نباشید.
واقعا از این حرکتتون خوشحال شدیم.هرچند که خودمون یا وقت نداریم یا انگیزه وحوصله نوشتن تو فضای سایبر رو ولی خواننده پروپاقرصی هستیم. به راهتون با استقامت ادامه بدین. اگه کمکی از ما بربیاد در خدمتیم.
و من الله التوفیق
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی