یادداشتهای قاسم بهرامیان

یادداشتهای قاسم بهرامیان
دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

راه ارتباطی در پیام رسانها

صفحه و کانال در پیام رسانها

صفحه در اینستاگرام

صفحه در اینستاگرام

آخرین نظرات
  • ۱۹ بهمن ۹۸، ۰۹:۲۳ - علی اصغر
    سلام
پیوندها
بایگانی

1-       یک اشتباهی در فهم سخنان آیت اله جوادی آملی بدلیل خلاصه نویسی بعضی خبرگزاریها پیش آمده است که باید اصلاح شود.

 

جمله ای که از ایشان در سایتها و روزنامه ها نقل شده به این صورت است که:

 

«مردم صدها مشکل دارند که باید این را امام جمعه بیان کند و اگر بیان کرد و مشکل مردم رفع شد، نشانه این است که خوب بیان کرده اما اگر مشکل مردم رفع نشد، امام جمعه نتوانسته است مطلب را خوب بیان کند.» (فارس-88/9/6)

 

برداشت از این جمله این بوده است که امام جمعه واسطه مردم و حکومت است و باید حرف مردم را بزند و اگر وضع اصلاح نشد، ...

 

در حالیکه مراجعه به متن کامل خطبه ایشان نشان میدهد که منظور ایشان  اینگونه نبوده است. به متن اصلی سخنان ایشان توجه کنید:

 

«مردم صدها مشکل دارند و خدای سبحان هم به این مردم فرمود: بروید در نماز از نماز کمک بخواهید. مأمومین در نماز جمعه مثل نماز جماعت ساکت‌اند [و] مشکل خودشان را با خدا در میان نمی گذارند، آن کسی که تمام خواسته های مأموم را به خدا می رساند به عنوان رهبرِ سفر و سیر مِن الخلق الی الحق، امام جمعه است. اگر او درست، بااخلاص [و] با حضور قلب، خواستهٴ مردم را به خدا برساند نیازهای مردم برطرف می شود و اگر درست نرساند حوایج مردم برآورده نمی شود و اگر حوایج مردم برآورده نشده معلوم می شود امام جمعه حرفهای مردم را درست به خدا نرساند، اینجا جای عذرخواهی ماست [و] از همهٴ شما عذر می خواهیم!»

 

جهت مطالعه متن کامل سخنان ایشان در نمازجمعه 88/9/6 و یا دانلود فایل صوتی آن به سایت ایشان به آدرس زیر مراجعه نمایید:

 

http://www.esraco.net/main.asp

 

2-       همچنین تنها جمله ایشان در مورد کناره گیری این بود که :

 

«آخرین عرضم غزل خداحافظی است! بنده از ادامهٴ این کار معذورم لکن چند عذرخواهی می¬کنم که ـ ان‌شاءالله ـ «العذر عند کرام الناس مقبول»!»

 

و مطالب بعدی به تشریح 2 وظیفه امام جمعه و عذرخواهی متواضعانه ایشان اختصاص داشت.

 

3-       نکته جالب دیگر اینکه ایشان در نمازجمعه هفته بعد یعنی 88/9/13 به امامت حجت الاسلام سعیدی شرکت کردند. در همین نمازجمعه، آقای سعیدی از ایشان درخواست کردند که فواصل نمازها را آیت اله جوادی آملی بیشتر کنند، اما بالاخره تشریف بیاورند.

 

4-       و آخر اینکه، یادم هست چند سال پیش در یکی از خطبه های جمعه ایشان می گفتند آمدن برای مثل مایی با این کهولت برای ایراد خطبه، خیلی توان می برد. یک روز قبل و یک روز بعد باید درسهایمان را تعطیل کنیم.

  • قاسم بهرامیان

نظرات  (۲)

امیدواریم که اینگونه که مطرح شده باشد و بحث سیاسی بازی خاصی پشت پرده نباشد. مثلا به دلیل مخالفت با دولت چرا که آقای سعیدی در خطبه های نماز به این اشاره کردند که آقای جوادی آملی از تریبون نمازجمعه بارها از خدمات دولت حمایت کرده اند. ...
  • پوستر های عاشورایی
  • http://www.ashoora-poster.blogfa.com
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی