نمونه هایی از تبیین و روشنگری، بدون اتهام و هوچیگری
می شود:
«حرف غلط»ی را اصلاح کرد، اما بدون «مشتعل کردن فضا در جریانهاى گوناگون فکرى و سلیقهاى»؛
روشنگری کرد، بدون تابلو کردن حرف غلط، و بدون اتهام زدن، و بدون از جاده عدل و انصاف خارج شدن، و بدون هوچیگری و جوزدگی؛
حرف حق را زد، اما بدون در طرح شیطان بازی کردن و پازل دشمن تکمیل نمودن، چرا که:
«اگر ما حق داریم حرف حق بزنیم، حق هم حق دارد که طعمه باطل نشود»1
نمونه هایی از این موارد به تشخیص بنده:
تبیین ابعاد همه جانبه مکتب امام بعنوان یک راهنماى نظرى و عملى برای رسیدن کشور و ملت به عزت و پیشرفت و عدالت. بدون اینکه یک بعد نادیده گرفته شود تا عده ای بتوانند بهره سیاست بازی و جریان سازی خودشان را ببرند.
پرهیز دادن از کارهای عامیانه و جاهلانه، و تطبیق های منحرف کننده و غلط انداز در عرصه مهدویت. بدون قضاوت یا برچسب زنی به شخص یا گروه خاصی.
3- آیت الله حائری شیرازی، 13/5/90:
انتشار نامه 7 ماه پیش خود به مشایی در نقد عدم جامع نگری در طرح مباحث موسیقی و مکتب ایرانی و میراث فرهنگی. بدون اتهام زنی و هیولا و جریان ساختن، و با حفظ مرزبندی با آنها که دوست دارند از احمدی نژاد عبور کنند.
«وقتی کسروی عقاید مردم را با قلم زهرآگین خود نشانه رفت، [آیت الله سید نورالدین حسینی الهاشمی] به مناظره با او برخاست و روزنامه کیهان یک روز ایرادات کسروی و روز دیگر پاسخهای آیت الله را درج میکرد. کاری که امروز جای آن خالی است. چرا میگوییم منحرف اما با منحرف مناظره نمی کنیم؟ آیا ما از آیت الله برتریم یا منحرف از کسروی پست تر است؟ به همین دلیل اعلام کردم راه علاج مناظره است و در حد خود انجام دادم.»(25/3/90) + نامه اول
1- برگرفته از کلام استاد علی صفایی حائری.
- ۹۰/۰۵/۱۴